În pofida pieţelor financiare solide şi a revenirii încrederii în rândul
companilor şi consumatorilor pe pieţele emergente, indicatorii de ansamblu ai
creşterii economice abia s-au mişcat faţă de mijlocul anului 2011. În ultimii
aproape doi ani, încercările de revigorare a activităţii economice au fost
oprite repetat de date macroeconomice slabe şi criza din zona euro.
"Indicatorii arată că economia globlă este incapabilă de creştere
accelerată şi se confruntă cu riscul unei opriri bruşte. Singurul lucru bun care
poate fi spus despre activitatea economică slabă este că a atins nivelul minim
în unele economii cheie", a declarat Eswar Prasad, cercetător la Brookings
Institution. Dovezile privind menţinerea presiunilor la nivelul
economiei globale va determina o atmosferaă mai pesimistă la reuniunea de
săptămâna următoare a FMI şi Băncii Mondiale. Directorul executiv al FMI,
Christine Lagarde, a avertizat deja despre noile riscuri ale unei economii
mondiale cu trei viteze, în care unele ţări au o evoluţie bună, altele îşi
revin, iar altele au încă probleme. Indicii folosiţi de FT şi Brookings
Institution combină date despre activitatea economică, variabile financiare şi
indicatori ai încrederii dintr-un număr mare de ţări. Faţă de evoluţia
din mjoritatea statelor dezvoltate economic, SUA ies în evidenţă pozitiv,
notează FT, însă chiar şi în cea mai
mare economie a lumii indicatorii privind activitatea şi încrederea rămân la
niveluri mult reduse faţă de normal. Încetinirea multor economii
emergente, înregistrată anul trecut, pare că va continua, în contextul
climatului extern dificil şi a posibilităţilor limitate de a susţine activitatea
economică, a spus Prasad. Datele pentru China rămân solide şi indică o
stabilizare a avansului economic. În alte economii emergente, precum
Argentina şi Brazilia în America Latină, persistă semnele unei alunecări către
stagnare. La periferia zonei euro, indicatorii activităţii economice din
Irlanda, Portugalia, Italia şi Spania vor rămâne sub mediile istorice, în pofida
unei îmbunătăţiri uşoare în ultimele luni.
marți, 16 aprilie 2013
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
12 comentarii:
Cazul recent al Bank of Cyprus, ai caror deponenti vor suferi pierderi pentru ca banca sa poata fi salvata a starnit ample discutii legate de siguranta depozitelor bancare. Cat de sigur e sa iti tii banii intr-o banca si cat de rapid si eficient e Fondul de Garantare in cazul unui "accident" in sistemul bancar? Ce s-a intamplat in alte tari in situatii similare? Unul din exemplele cele mai relevante ste cazul schemei de garantare a depozitelor din Ungaria, spun oficialii Fondului de Garantare a Depozitelor in sistemul bancar, intr-o nota remisa marti HotNews.ro. NDIF (National Deposit Insurance Fund) s-a confruntat cu despagubirea clientilor bancii Soltvadkert Savings Co-operative Bank, fata de care HFSA (Autoritatea de Supraveghere Financiara din Ungaria) a dispus, la 1 iunie 2012, retragerea licentei operationale a bancii si initierea dizolvarii voluntare a acesteia. Procesul de plata a compensatiilor a fost cel mai rapid din istoria NDIF, in cursul acestuia fiind despagubiti 15.334 deponenti, care au primit o suma totala de 33 miliarde forinti maghiari (aproximativ 120 milioane euro), suma echivalenta cu o treime din activele NDIF calculate la valoarea pietei din acea perioada.
Unul dintre elementele esentiale a fost crearea unui sistem IT care sa proceseze informatiile despre deponenti primite de la bancile membre, plecand de la dezideratul ca timpul pentru calcularea compensatiei cuvenite fiecarui deponent sa fie scurtat
la minim, iar procesul de rambursare sa fie unul rapid si eficient. Asadar, a fost alcatuita o lista de caracteristici ideale pe care sistemul ar trebui sa le aiba:
- sa fie capabil sa proceseze informatiile despre deponenti in termen de maxim de 48 de ore dupa ce sunt primite de MDIC de la banca in faliment;
- sa fie utilizabil in orice moment si sa poata fi ajustat cu usurinta;
- sa fie complet automatizat si cu interventii manuale minime de introducere a datelor despre deponenti;
- sa aiba o singura baza de date robusta si integrata, care sa poata fi accesata simultan online de un numar mare de utilizatori autorizati;
- deponentii trebuie sa aiba acces online la informatii despre plata compensatiilor si la detalii despre stadiul procesarii compensatiilor aferente depozitelor individuale ale acestora;
- cea mai mare parte a pregatirilor pentru plata compensatiilor sa fie realizate anterior producerii falimentului bancilor.
Odata stabilite aceste caracteristici, MDIC a efectuat o serie de documentari si analize, unele dintre acestea fiind realizate in colaborare cu Banca Centrala a Malaeziei si institutiile de credit participante.
Analizele intreprinse au scos la iveala o serie de impedimente si provocari in construirea sistemului de rambursare dorit, precum: slaba calitate a informatiilor despre deponenti din evidentele bancilor participante, incapacitatea bancilor de a oferi informatiile necesare in timpul dorit, utilizarea de catre banci a unor formate diferite cu informatii despre deponenti, dificultatea reconcilierii situatiilor tranzitorii, lipsa de experienta a MDIC in efectuarea platilor de compensatii, prevederile legale privind secretul bancar, timpul necesar pentru determinarea beneficiarilor unor conturi fiduciare, complexitatea regulilor aplicabile pentru calcularea compensatiilor.
In vederea rezolvarii problemelor identificate si a asigura conditiile necesare unui proces prompt si eficient de plata a compensatiilor, legislatia MDIC a fost modificata si completata astfel incat sa obtina acces in orice moment la informatiile despre
deponenti, sa aiba autoritatea de a face verificari timpurii ale depozitelor la bancile la care devine iminenta interventia MDIC, sa aiba autoritatea de a emite reguli privind procedurile de plata daca acestea au rolul de a grabi procesul de rambursare, precum si capacitatea de subrogare in drepturile deponentilor. In faza urmatoare, grupul de lucru a stabilit faptul ca sistmul informatic trebuie sa fie automat si integrat si sa includa 5 module functionale specifice.
La prima testare a sistemului IT au fost folosite 200.000 de depozite fictive, generate special pentru simularea care a durat 6 saptamani. Ulterior, a avut loc o alta simulare, de data aceasta cu 20 de milioane de conturi fictive.
In Marea Britanie, FSCS (Schema de Compensare pentru Servicii Financiare) s-a adaptat, de asemenea, la noile cerinte ale directivei UE privind schemele de garantare a depozitelor, de la 1 ianuarie 2011 fiind implementat termenul de plata a
compensatiilor de 20 de zile lucratoare. Cu toate acestea, obiectivul declarat public de FSCS este de a plati compensatii majoritatii deponentilor intr-un termen de 7 zile.
Pentru ca procesul sa poata fi derulat atat de rapid, au fost implementate o serie de masuri de sustinere a FSCS.
Astfel, printr-un amendament la legea bancara, practicienilor in insolventa li s-au impus doua obiective majore. Primul are in vedere colaborarea stransa cu FSCS pentru a asigura, in cel mai scurt timp posibil, fie transferul conturilor deponentilor
eligibili la o alta institutie financiara, fie plata compensatiilor de la/in numele FSCS. Cel de-al doilea obiectiv este lichidarea bancii si obtinerea celor mai bune rezultate pentru creditorii acesteia.
Premierul Victor Ponta a declarat luni seara, la B1 TV, ca se va renunta la taxa de cogenerare, adaugand ca a mai adoptat recent o decizie controversata in acest domeniu, respectiv modificarea schemei de ajutor pentru energiile regenerabile.
Publicat: 16 Aprilie 2013 @ 12:00
Reprezentantii ONG-urilor si cei ai micilor intreprinzatori vad cu ochi buni, in principiu, decizia adoptata de Executiv la ultima sedinta de Guvern potrivit careia viitoarele programe operationale cu fonduri UE in perioada 2014-2020 vor avea o singura Autoritate de Management (fata de sapte, in prezent), la Ministerul Fondurilor Europene, cu exceptia programului destinat agriculturii si dezvoltarii care va ramane coordonat de Ministerul de resort. (In plus, in cazul fondurilor pentru dezvoltare regionala, atributiile de coordonare si management vor fi transferate treptat la nivel regional.) O alta varianta sustinuta in continuare de expertii consultati de EurActiv.ro se refera la contractarea unui management privat, acreditat si recunoscut la nivel european.
Guvernul a adoptat in sedinta de saptamana trecuta un Memorandum prin care sa stabileste arhitectura viitorului sistem de gestionare a fondurilor UE in perioada 2014-2020. Vicepremierul Liviu Dragnea a explicat ulterior cateva detalii din acest Memorandum:
"Practic, respectam ceea ce am spus in campania electorala, si anume sa fie un singur minister integrator, Ministerul Fondurilor Europene, care sa aiba autoritatea de management pentru programele operationale, cu exceptia programelor finantate din Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, unde este obligatoriu sa ramana Ministerul Agriculturii ca autoritate de management. Singurul minister care inca va mai ramane autoritate de management pentru o perioada de tranzitie, probabil un an, maxim doi, va fi Ministerul Dezvoltarii Regionale, pana cand regiunile administrative pe care le vom infiinta vor capata acreditare, iar in acel moment, gradual, competentele si atributiile autoritatii de management centrale vor fi transferate catre regiuni."
Publicat: 16 Aprilie 2013 @ 07:24
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), in colaborare cu Comisia Europeana, organizeaza marti si miercuri, la Bucuresti, reuniunea coordonatorilor nationali ai Strategiei UE pentru regiunea Dunarii, potrivit Agerpres.
Potrivit unui comunicat al MDRAP, participantii la reuniune provin din cele paisprezece state participante la programul Strategia Dunarii, plus reprezentanti ai serviciilor relevante ale Comisiei Europene.
Scopul reuniunii este de a dezbate solutii vizand integrarea obiectivelor Strategiei Dunarii in cadrul viitoarelor programe nationale si regionale prin care vor fi utilizate fondurile europene in perioada 2014-2020.
Este primul eveniment care reuneste coordonatorii nationali ai Strategiei Dunarii si coordonatorii instrumentelor structurale din statele participante la program.
Strategia UE pentru regiunea Dunarii este un instrument comunitar de
cooperare macro-regionala al statelor riverane, destinat dezvoltarii economice si sociale a macroregiunii dunarene, prin consolidarea implementarii in regiune a politicilor si legislatiei UE.
La Strategia Dunarii participa paisprezece state: opt state membre UE (Austria, Romania, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Slovenia, Germania - landurile Bavaria si Baden-Wurttemberg, Ungaria) si sase state ne-membre UE (Serbia, Bosnia-Hertegovina, Muntenegru, Croatia, R. Moldova si Ucraina).
Ministerul Fondurilor Europene - Centrul de Informare Instrumente Structurale a publicat un rezumat explicativ legat de Noul Regulament Financiar al UE care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2013. "Noul Regulament stabileste pentru beneficiari - intreprinderi, ONG-uri, cercetatori, studenti, municipalitati si altii - reguli mai simple si proceduri de implementare mai clare. Scopul acestor simplificari este de a asigura un acces mai usor si mai rapid la finantarea UE pentru toti solicitantii si de a permite efectuarea mai rapida a platilor catre beneficiari."
In viitor, autoritatile din statele membre care gestioneaza fonduri UE vor trebui sa semneze si sa prezinte Comisiei declaratii anuale care sa ateste ca fondurile UE au fost utilizate in mod corect.
Exemple de masuri de simplificare prevazute de noile regulamente:
"Utilizarea mediului digital in loc de hartie: Un beneficiar al Fondului Social European a trebuit sa pastreze biletele de autobuz ale participantilor la un eveniment de formare pentru a justifica cheltuielile proiectului. Din pacate, in momentul in care auditorul
a venit pentru a verifica, cerneala de pe biletele de autobuz se estompase si astfel echipa de proiect nu a putut dovedi eligibilitatea cheltuielilor. Cu noul sistem de inregistrare digitala, pastrarea documentelor justificative pe hartie nu va mai fi necesara."
"Reducerea incarcarii administrative: In momentul de fata, nu exista o limitare a numarului de auditari prin care trece un proiect. Unele proiecte care beneficiaza de finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala pot ajunge sa fie auditate intern sau de catre Comisie de mai multe ori pe an. Aceasta verificare frecventa a auditorilor deviaza resursele de la indeplinirea obiectivelor principale ale proiectelor. Conform noilor norme, Comisia propune o mai buna coordonare cu auditorii na ionali. Proiectele care vor avea o valoare de sub 100.000 de euro vor fi auditate doar o singura data pe parcursul implementarii, in vreme ce proiectele mai mari vor fi auditate cel mult o data pe an."
Ministerul Educatiei Nationale, care este organism intermediar pentru Programul Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) a publicat spre consultare 9 Ghiduri ale solicitantilor pentru domeniile de interventie din acest domeniu. Documentele pot fi consultate aici.
In Buletinul informativ CIIS (paginile 14-17) sunt anuntate modificarile principale care au survenit in cadrul a trei programe operationale:
Programul Cresterea Competitivitatii Economice: Publicarea Instructiunii nr. 235214/17.12.2012, privind instituirea Compartimentului/Unitatii de verificare a achizitiilor publice si a conflictului de interese si
Instructiunii Nr. 235338/19.12.2012 privind instituirea Registrului unic al cererilor de rambursare si al cererilor de prefinantare, Instructiunea nr. 280558 din 19 ianuarie 2013 privind prefinantarea, pentru instituirea Registrului electronic de garantii.
Programului Dezvoltarea Capacitatii Administrative: Modificari aduse Manualului de implementare, Procedura privind verificarea posibilelor conflicte de interese,
Programul Operational Sectorial Mediu: Modificarile se refera in principal la lista de beneficiari eligibili si la schema de finantare pentru proiectele ai caror beneficiari sunt institutii publice centrale finantate integral/partial de la bugetul de stat. Astfel au fost incluse in lista de beneficiari eligibili ai POS Mediu urmatoarele entitati: Primaria Municipiului Bucuresti, Ministerul Sanatatii (pentru facilitatile de gestionare a deseurilor medicale), Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice; Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Premierul Victor Ponta a anuntat ca va fi eliminata taxa de cogenerare. Insa, realitatile din sectorul energetic demonstreaza ca este o declaratie putin cam hazardata. Potrivit unor surse guvernamentale, eliminarea totala a taxei ar inseamna ruinarea majoritatii societatiilor de termoficare si, mai departe, tensiuni sociale in aproape toate orasele din tara. Contactat de HotNews, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), Niculae Havrilet, a spus ca se fac evaluari in vederea reducerii cuantumului contributiei, nu a eliminarii acesteia. "Declaratia premierului vine in intampinarea solicitarilor si amenintarilor foarte dure ale consumatorilor industriali", a spus Havrilet. Este vorba de aceiasi mari consumatori care fac presiuni pentru reducerea schemei de sprijin pentru producatorii de energie regenerabila si pentru inghetarea liberalizarii preturilor la gaze. Vezi in text ce inseamna taxa de cogenerare si cum are de ales Guvernul intre CET-uri si companii precum ArcelorMittal sau InterAgro.
Hungary has moved to defuse a row with the EU over constitutional changes seen by some European politicians as a threat to Hungarians' human rights.
Hungary's justice ministry has proposed a motion - not yet passed by MPs - that appears to address some of the concerns raised by the European Commission.
The motion would curb the powers of a top legal official to send cases to certain courts.
And political adverts would be allowed in commercial as well as state media.
MEPs will hold a debate in Strasbourg on Wednesday concerning human rights in Hungary. It comes amid widespread concern voiced by MEPs, who suspect that Hungary's conservative Prime Minister Viktor Orban is undermining rights enshrined in EU treaties and by the Council of Europe.
In a statement ahead of the debate the Greens/EFA bloc of MEPs said "Prime Minister Orban... continues his anti-democratic lurch".
Mr Orban has said he is ready to co-operate to dispel such worries about the constitution. His party, Fidesz, insists that the constitutional changes conform with Hungary's legal responsibilities as an EU member.
But on Friday, European Commission President Jose Manuel Barroso sent a letter to Mr Orban warning that the changes in Hungary - called the Fourth Amendment - could be incompatible with EU law and the principle of the rule of law.
He said the Commission would take legal action against Hungary if it failed to address those concerns.
One concern - apparently addressed in the new justice ministry motion - is an article restricting election campaigning to state media alone.
But it is not clear whether Budapest will address another Commission concern - about an article dealing with European Court of Justice rulings that require payments from Hungary.
Trimiteți un comentariu