Mitul “fiscalităţii mici” din România faţă de restul Europei.  Cind se 
vorbeşte despre povara fiscală dintr-o economie, indicatorul folosit în mod 
reflex este raportul dintre veniturile bugetare şi produsul intern brut. Pe baza 
lui s-au construit multe din ideile de-la-sine-înţelese despre economie: că în 
ţările devoltate “statul ia chiar şi jumătate din PIB”, şi că România stă cel 
mai “bine”/”rău” din Europa, de mână cu Bulgaria. Că deşi avem printre cele mai 
mari taxe, colectarea lor e atât de proastă încât reuşim să ajungem la aşa o 
contraperformanţă.  Vestea “bună”/”rea” este că statul nu ia nicăieri “jumătate 
din PIB” (probabil că ar colapsa) ci maximum un sfert. Vestea “rea”/”bună” e că 
România nu-i deloc la coada clasamentului ci mai degrabă pe la mijloc. De ce? 
... Raportul dintre veniturile bugetare şi PIB este, în mare măsură, un 
indicator înşelător; compară lucruri care nu se pot compara. Bugetul statului 
este o sumă brută de venituri, pe când PIB e un indicator complex, care ţine 
cont doar de valoarea adăugată.  Cit este valoarea adăugată de sectorul public 
în economie? În lipsa liberei-opţiuni, întrebarea e similară cu cea de la Radio 
Erevan: “Cu cine se învecinează Uniunea Sovietică?” / “Cu cine vrea ea”. 
Valoarea adăugată a statului e cât vrea el să fie. Însă povara fiscală poate fi 
totuşi calculată cu mai mult precizie.  Comparaţia mai corectă este cea între 
veniturile statului şi cifra de afaceri a firmelor (business turnover), pentru 
că abia aici mecanismul contabil este similar. Şi aici se vede slăbiciunea 
raportului buget/PIB. Cu cât gradul de intermediere într-o economie este mai 
mare, cu atât cifra de afaceri totală a firmelor creşte. Totuşi, asta nu duce 
automat la creşterea PIB, pentru că – aşa cum discutam la început – este 
contabilizată doar valoarea adăugată de pe fiecare verigă în parte. Dinu 
Patriciu a devenit chiar personaj de banc când spunea că Petromidia face cât “5% 
din PIB” după ce aduna cifrele de afaceri ale firmelor care plimbau benzina de 
la una la alta.   În România anului 2010, de când există cele mai recente date 
Eurostat, cifra de afaceri a tuturor companiilor a fost de 212 miliarde de euro, 
la un PIB de doar 124 miliarde de euro. Un raport de 1,7 la 1, într-o Europă cu 
extreme de 1,5 în Grecia respectiv 2,7 în Cehia.  Acest raport şi volatilitatea 
sa fac ca procentele absolute respectiv ierarhia statelor în funcţie de povara 
fiscală să se schimbe dramatic faţă de ceea ce ştim. Cu o “cifră de afaceri” de 
41,4 miliarde de euro, statul şi-a însuşit 16,3% din totalul banilor rulaţi în 
economie (cifre de afaceri plus venituri bugetare). Din cele 25 de state pentru 
care există date, România este astfel pe locul al 15-lea. Extremele rămân 
constante – Danemarca în vârf cu 23,3%, Bulgaria la coadă cu 11,7%. La mijloc, 
alături de România, o mulţime de surprize. La fel ca şi la numărul orelor 
muncite, grecii sunt printre campioni. Belgia, care “colectează jumătate din 
PIB”, e sub România la povara fiscală reală. Iar germanii nu încasează, 
procentual, mult mai mult ca noi.  Evident ca raportul dintre veniturile 
bugetare şi PIB rămâne un indicator uşor de calculat şi util pentru a surprinde 
o poză macroeconomică mai largă – inclusiv a economiei informale şi de 
autoconsum, de exemplu. Însă în nici un caz nu poate fi folosit ca indiciu că 
încă mai sunt piei nejupuite pe contribuabili, aşa cum încearcă fiecare guvern. 
Ci dimpotrivă, că rata de intermediere este atât de mică încât taxele lovesc 
firmele disproporţionat de mult.miercuri, 8 ianuarie 2014
Mitul “fiscalităţii mici” din România faţă de restul Europei.  Cind se 
vorbeşte despre povara fiscală dintr-o economie, indicatorul folosit în mod 
reflex este raportul dintre veniturile bugetare şi produsul intern brut. Pe baza 
lui s-au construit multe din ideile de-la-sine-înţelese despre economie: că în 
ţările devoltate “statul ia chiar şi jumătate din PIB”, şi că România stă cel 
mai “bine”/”rău” din Europa, de mână cu Bulgaria. Că deşi avem printre cele mai 
mari taxe, colectarea lor e atât de proastă încât reuşim să ajungem la aşa o 
contraperformanţă.  Vestea “bună”/”rea” este că statul nu ia nicăieri “jumătate 
din PIB” (probabil că ar colapsa) ci maximum un sfert. Vestea “rea”/”bună” e că 
România nu-i deloc la coada clasamentului ci mai degrabă pe la mijloc. De ce? 
... Raportul dintre veniturile bugetare şi PIB este, în mare măsură, un 
indicator înşelător; compară lucruri care nu se pot compara. Bugetul statului 
este o sumă brută de venituri, pe când PIB e un indicator complex, care ţine 
cont doar de valoarea adăugată.  Cit este valoarea adăugată de sectorul public 
în economie? În lipsa liberei-opţiuni, întrebarea e similară cu cea de la Radio 
Erevan: “Cu cine se învecinează Uniunea Sovietică?” / “Cu cine vrea ea”. 
Valoarea adăugată a statului e cât vrea el să fie. Însă povara fiscală poate fi 
totuşi calculată cu mai mult precizie.  Comparaţia mai corectă este cea între 
veniturile statului şi cifra de afaceri a firmelor (business turnover), pentru 
că abia aici mecanismul contabil este similar. Şi aici se vede slăbiciunea 
raportului buget/PIB. Cu cât gradul de intermediere într-o economie este mai 
mare, cu atât cifra de afaceri totală a firmelor creşte. Totuşi, asta nu duce 
automat la creşterea PIB, pentru că – aşa cum discutam la început – este 
contabilizată doar valoarea adăugată de pe fiecare verigă în parte. Dinu 
Patriciu a devenit chiar personaj de banc când spunea că Petromidia face cât “5% 
din PIB” după ce aduna cifrele de afaceri ale firmelor care plimbau benzina de 
la una la alta.   În România anului 2010, de când există cele mai recente date 
Eurostat, cifra de afaceri a tuturor companiilor a fost de 212 miliarde de euro, 
la un PIB de doar 124 miliarde de euro. Un raport de 1,7 la 1, într-o Europă cu 
extreme de 1,5 în Grecia respectiv 2,7 în Cehia.  Acest raport şi volatilitatea 
sa fac ca procentele absolute respectiv ierarhia statelor în funcţie de povara 
fiscală să se schimbe dramatic faţă de ceea ce ştim. Cu o “cifră de afaceri” de 
41,4 miliarde de euro, statul şi-a însuşit 16,3% din totalul banilor rulaţi în 
economie (cifre de afaceri plus venituri bugetare). Din cele 25 de state pentru 
care există date, România este astfel pe locul al 15-lea. Extremele rămân 
constante – Danemarca în vârf cu 23,3%, Bulgaria la coadă cu 11,7%. La mijloc, 
alături de România, o mulţime de surprize. La fel ca şi la numărul orelor 
muncite, grecii sunt printre campioni. Belgia, care “colectează jumătate din 
PIB”, e sub România la povara fiscală reală. Iar germanii nu încasează, 
procentual, mult mai mult ca noi.  Evident ca raportul dintre veniturile 
bugetare şi PIB rămâne un indicator uşor de calculat şi util pentru a surprinde 
o poză macroeconomică mai largă – inclusiv a economiei informale şi de 
autoconsum, de exemplu. Însă în nici un caz nu poate fi folosit ca indiciu că 
încă mai sunt piei nejupuite pe contribuabili, aşa cum încearcă fiecare guvern. 
Ci dimpotrivă, că rata de intermediere este atât de mică încât taxele lovesc 
firmele disproporţionat de mult.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)

2 comentarii:
Adevărul scrie despre noile reguli care vor schimba vieţile europenilor în 2014. În 2014 vor intra în vigoare legi importante privind protecţia consumatorilor, drepturile de proprietate intelectuală şi protecţia mediului înconjurător, deşeurile electrice şi brevetele europene, anunţă Parlamentul European.
Într-un articol din Jurnalul Naţional se explică mecanismul prin care marile procese de la Înalta Curte sunt judecate de aceeaşi magistraţi. "Preşedintele Traian Băsescu a dat cărţile pe faţă la şedinţa de luni de la Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), când a declarat: “Oamenii-cheie în justiţie sunt preşedintele şi vicepreşedintele Înaltei Curţi, ai DNA, DIICOT. Aici sunt cheile în justiţie”. Cu alte cuvinte, toată povestea cu independenţa şi inamovabilitatea judecătorilor şi procurorilor este bună doar pentru discursurile din campaniile electorale şi este, evident, o temă “cool” de conversaţie cu reprezentanţii Comisiei Europene şi ai ambasadelor. În realitate, lucrurile stau cum spune Traian Băsescu: sistemul judiciar este format din “chei” sau “oameni-cheie” şi magistraţi".
Consiliul de administraţie (CA) al Băncii Naţionale a României (BNR) a hotărât, astăzi, reducerea ratei rezervei minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei ale instituţiilor de credit la nivelul de 12% de la 15% şi scăderea celei aplicabile pasivelor în valută la nivelul de 18% de la 20%, începând cu perioada de aplicare 24 ianuarie-23 februarie 2014, potrivit unui comunicat al BNR.
De asemenea, CA al BNR a mai decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 3,75 la sută pe an de la 4,00 la sută începând cu data de 9 ianuarie 2014, dar şi gestionarea adecvată a lichidităţii din sistemul bancar.
Consiliul de administraţie reiterează că utilizarea judicioasă a tuturor instrumentelor de care dispune banca centrală în condiţiile monitorizării atente a evoluţiilor interne şi ale mediului economic internaţional este de natură să asigure stabilitatea preţurilor pe termen mediu şi stabilitatea financiară.
Trimiteți un comentariu