Banca centrală a SUA epuizează accelerat mijloacele de intervenţie
pentru stimularea economiei, scrie Wall Street Journal. "Economia mondială este ca un vas de
croazieră transoceanic fără bărci de salvare", spuneau recent economiştii
băncii britanice HSBC şi par a nu fi departe de adevăr. Autoritatea care are
intervenţia de ultimă instanţă, banca centrală, pare a-şi fi consumat
stimulentele. Un material semnat de Jon Hilsenrath, ziaristul acreditat pe
lângă Rezerva Federală Americană, spune citând un fost oficial al
departamentului pentru buget al Congresului, că deja autorităţile recurg la
planurile "B", ale planurilor "B". Toate mijloacele de
stimulare a economiei - reducerea ratei de dobândă, tăierile de taxe sau
sporirea cheltuielilor guvfernamentale - sunt arme reduse la tăcere. Dobânzile
sunt deja zero, planurile de stimulare fiscală nu au consemnat progrese, iar
deficitele bugetare lasă puţin loc reducerilor de taxe. În acelaşi timp, economia americană ar urma
să fie în curând cu vânt din faţă: Japonia a înregistrat o creştere economică
marginală în trimestrul al doilea, China frânează, iar devalorizările
încrucişate ale monedelor doar fac să sporească fricţiunile dinj comerţul
internaţional. Asta într-un moment în care deja actualul avans al economiei
depăşeşte cu 16 luni durata medie a unei etape de creşetere până la ivirea unei
noi recesiuni. Fostul şef al Rezervei Federale Americane Ben Bernanke admite că
mijloacele de intervenţie ale guvernului sunt mai limitate decât de obicei, dar
punctează că în niciun caz nu sunt zero. De exemplu, instituţia pe care a
condus-o ar putea încerca varianta ratelor de dobândă negativă. Întrebarea însă
rămâne cât va putea SUA în următoarea recesiune să se împrumute şi să cheltuie
pentru a face mai uşoară traversarea etapei de declin economic. "Dacă vine
o altă recesiune, vor fi presiuni pentru a extinde deficitul destul de rapid
până la niveluri nemaivăzute în timpurile moderne", spune Stephen King,
senior economist la HSBC, autor al raportului care ne spune că navigăm pe un
vas de linie transoceanic fără bărci de salvare.
marți, 15 septembrie 2015
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu