Natiunile in care respondentii au declarat ca au cea mai putina incredere sunt romanii (74% nu au incredere in noi), urmati de iranieni (72% procent de neincredere) si de rusi (in care 70% dintre respondenti nu au incredere). Cea mai mica incredere in romani o au cetatenii din Austria, Slovenia si Elvetia.
Bogdan Voicu, sociolog la Institutul pentru Calitatea Vietii (ICCV) interpreteaza acest rezultat prin prisma faptului ca increderea se construieste prin interactiune, care poate fi directa sau mediata.
"Daca o luam pe cea directa, exista tendinta naturala de a credita cu mai multa incredere pe cei care arata mai bine, sunt mai bine imbracati, se spala, au maniere alese, sunt mai bine educati", explica Voicu, citat intr-un comunicat Rider's Digest. Ori, "Romania sta rau la toate aceste capitole: avem mai putini indivizi cu educatie superioara decat aproape oriunde in UE, abandonul scolar prematur este enorm in comparatie cu media UE, avem mai putin acces la apa curenta decat oriunde in UE, suntem mai saraci decat oricine, exceptand bulgarii. Asta face ca romanul mediu de care se izbesc alti europeni sa fie unul care nu are portretul-tip al omului de incredere", explica acesta.
Interesanta este si atitudinea pe care respondentii o au in privinta propriului popor.
- Cel mai dezvoltat spirit autocritic l-au avut francezii (gradul de incredere in propria natiune este de numai 27%), urmati de romani (dintre care mai putin de jumatate au considerat ca romanii sunt un popor demn de incredere).
- Pe de alta parte, acele popoare care au fost desemnate ca fiind cele mai de incredere - elvetienii, suedezii si germanii - au, la randul lor, multa incredere in altii. Toti au, de exemplu, mai multa incredere in francezi - aproape de doua ori mai multa decat francezii insisi.
- Romanii au mai multa incredere in germani si in elvetieni, decat au in concetatenii lor.
- Comparativ cu anul 2008, cand Readers Digest a efectuat un sondaj similar, patru tari au suferit un declin de peste 20% in evaluarea gradului de credibilitate: Portugalia (-21%), Romania (-29%), Spania (-30%) si Italia (-33%).
Studiul s-a desfasurat concomitent in 10 tari europene, printre care si Romania, in cadrul chestionarului Trusted Brands 2014, in perioada septembrie - noiembrie 2013. (hotnews)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu