Semnalele politico-diplomatice
tot mai clare că Germania şi Franţa vor să treacă cu vedera „episodul Crimeea”
din martie a.c., ca şi peste rebeliunea alimentată de Moscova din regiunea de
est a Ucrainei, pentru a-şi normaliza relaţiile cu Rusia, pe baze contractuale; Pentru Uniunea Europeană, devine pe zi ce
trece tot mai evident că necompromiterea relaţiei comerciale imense cu
Federaţia Rusă este mai importantă decât perspectiva occidentală a unei Ucraine
revoluţionare, naţionaliste şi imprevizibile;
În declaraţii făcute practic simultan, miniştrii de externe german,
Frank Walter Steinmeier, şi francez, Laurent Fabius, fie apreciază „schimbările
considerabile” ale atitudinii Rusiei în ultima perioadă (?), îndemnând „Ucraina
să fie precaută şi reţinută în acţiunile sale militare din estul ţării”[1]
(?!), fie temperează elanul pro-european al Kievului, arătând că „Uniunea nu
este pregătită să integreze Ucraina”[2]; Noul preşedinte ucrainean Petro Poroşenko
este sfătuit de vest-europeni, în chiar ziua inaugurării sale, să aibă relaţii
bune cu Rusia, după ce este evident că alegerile prezidenţiale anticipate au
avut loc tocmai ca rezultat al debarcării unui preşedinte pro-rus, în urma
Revoluţiei Euro Maidanului, soldată cu aproape o sută de victime; Ucraina a pierdut meciul la masa verde.
Destinul ei istoric de zonă tampon, între Occident şi Rusia, tocmai a fost
reconfirmat, cu cinism, de vest-europeni, care nu au niciun interes să-şi
deterioreze relaţiile economice cu partenerii de pe piaţa rusească, tocmai când
mergeau mai bine ca oricând. La urma urmei, de ce ar face-o?; Statele Unite vor
încerca să aducă Ucraina cel puţin în NATO, dacă drumul Kievului spre Uniunea
Europeană este un labirint fără ieşire. Propunerea americană se va lovi însă,
din nou, de refuzul vest-european, la fel ca la Summitul de la Bucureşti, în
2008. Mai poate schimba America verdictul greu al europenilor faţă de Ucraina?
Unii sugerează că da, precum Steven Pifer în altminteri excelenta analiză
„Ukraine, Russia and the U.S. Policy Response”[3]. Personal, mă tem că nu. În
fond, America are la această oră de oferit doar F-16 la mâna a doua (prin
intermediari europeni, oricum foarte scumpe pentru economiile mici), ceva
radare, câţiva interceptori anti-rachetă netestaţi, 600 de militari relocaţi
din bazele vestice (Polonia cerea 10000!) şi mai ales exploatări de gaze de
şist din belşug, dar nu plăteşte nimănui facturile, nu creează locuri de muncă,
nu face investiţii masive în regiune, cu impact economic şi social major, iar
cu cei un miliard de dolari anunţaţi de Obama la Varşovia, pentru
infrastructură militară, nu se poate nicidecum concepe un al doilea Plan
Marshall, pentru securizarea Estului Europei. „Too little, too late” cum s-ar
spune în concluzie, referitor la mandatele lui Barack Obama. Poate viitoarea
administraţie republicană să facă mai mult în Europa?; Avansul partidelor eurofobe, radicale,
naţionaliste şi populiste din aproape întreaga Europă de vest „obligă” (din
raţiuni electorale interne) guvernele acestor ţări să renunţe la politica
porţilor deschise şi la discursul pro-integraţionist în legătură cu republicile
ex-sovietice din Parteneriatul Estic; Republica Moldova ar trebui să înveţe
ceva din lecţia dură a Ucrainei şi să privească mult mai serios, mai lucid şi
mai rapid spre soluţia unificării cu România, după recunoaşterea inevitabilă a
independenţei Transnistriei, practic ultima poartă spre Uniunea Europeană,
disponibilă pentru Chişinău şi pentru ideea reîntregirii naţiunii române.
Altminteri, declaraţia derutantă a premierului Leancă legată de posibilitatea
de a rămâne activi şi în Comunitatea Statelor Independente[4], după semnarea
Acordului de Asociere, respectiv aderarea la Spaţiul Economic Liber European,
având în continuare relaţii economice speciale cu Rusia în cadrul C.S.I., nu
poate fi înţeleasă decât ca recunoaşterea drumului politic închis spre
Bruxelles. (sursa hotnews)
joi, 12 iunie 2014
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Un comentariu:
Decizia Băncii Centrale Europene (BCE) de a reduce dobânda de politică monetară în zona euro la nivelul de 0,15% şi de a pompa bani în economia zonei euro arată că încă nu s-a sfârşit criza în statele care folosesc moneda euro, a declarat, miercuri, cancelarul Germaniei, Angela Merkel, transmite Reuters.
'Putem vedea din cele mai recente măsuri adoptate de BCE că nu am depăşit în întregime criza financiară europeană', a răspuns Angela Merkel la întrebarea dacă împărtăşeşte temerile din Germania că decizia BCE de reducere a ratei dobânzii i-ar putea afecta pe cei care au depozite bancare şi ar putea ameninţa economia.
Miercuri, Angela Merkel a discutat cu preşedintele BCE, Mario Draghi, la Berlin, evoluţia economiei zonei euro. Oficialul german a cerut statelor europene să continua adoptarea reformelor.
Deşi impactul economic şi financiar al măsurilor de politică monetară va fi probabil minim, Banca Central Europeană şi-a demonstrat angajamentul de a furniza diferite forme de noi măsuri de stimulare, se arată într-un raport publicat săptămâna trecută de agenţia de evaluare financiară Moody's Investors Service.
Aceste măsuri au un efect pozitiv marginal asupra ratingurilor suverane şi ale corporaţiilor şi în linii mari neutru pentru bănci, apreciază Moody's.
BCE a devenit prima mare bancă centrală din lume care a decis să ducă dobânzile la depozitele overnight în teritoriul negativ (minus 0,10%). Practic, băncile comerciale vor plăti pentru a plasa la BCE fondurile în exces pe care le deţin.
Preşedintele BCE, Mario Draghi, a avertizat că dobânzile BCE nu vor coborî mai mult de nivelul actual.
'Dobânzile cheie ale BCE vor rămâne la nivelele actuale pentru o perioadă prelungită de timp având în vedere prognoza actuală de inflaţie', a declarat Draghi.
Acesta a precizat că dobânzile vor începe să crească doar atunci când va reveni şi creşterea economică.
Moody's apreciază că programele de tip LTRO (operaţiuni de furnizare de lichidităţi pe termen lung) au ca obiectiv majorarea creditării sectorului privat, sprijinirea creşterii economiei zonei euro şi scăderea şomajului. Dacă aceste obiective sunt îndeplinite, impactul asupra profilelor de credit ale statelor şi corporaţiilor va fi pozitiv, susţine agenţia de evaluare financiară.
Banca Centrală Europeană a demarat, în aprilie 2013, a doua operaţiune de refinanţare pe 36 de luni, acordând împrumuturi de 530 de miliarde de euro unui număr de 800 de bănci din zona euro, pentru a stimula acordarea de credite companiilor şi a reduce costurile de creditare ale guvernelor.
Anterior, la finele lunii decembrie 2011, BCE a acordat unui număr de 523 de bănci împrumuturi pe trei ani, în valoare de 489 de miliarde de euro, la o dobândă de 1%.
Orice expansiune a creditării este benefică, susţine Moody's, mai ales în statele de la periferia zonei euro, unde creditarea este relativ ridicată comparativ cu mărimea economiilor lor şi dependenţa de creditarea bancară pentru stimularea avansului economiei este mare.
Trimiteți un comentariu