Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a solicitat demararea executării silite pentru o bancă, pe motiv că aceasta nu a respectat o hotărâre judecătorească în urma căreia 260 de clienţi ar fi trebuit să îşi recupereze comisionul de risc reţinut de bancă fără temei legal, din 21 iunie 2010 până în prezent, a anunţat miercuri, preşedintele ANPC, Marius Dunca, în cadrul unei conferinţe de presă.
'ANPC depune toate eforturile cu operatorii financiar - bancari. În acest sens, vreau să vă prezint două exemple elocvente. Avem o decizie definitivă şi irevocabilă în favoarea ANPC în care sunt implicaţi 260 de consumatori cărora trebuie să li se restituie toţi banii încasaţi fără temei legal începând cu data de 21.06.2010 până în prezent. Cei 260 de clienţi au depus reclamaţii în 2010 când OUG 50 era în forma ei iniţială şi se aplica contractelor în derulare. La momentul respectiv, ANPC a sancţionat contravenţional operatorul financiar - bancar şi a dispus măsuri complementare de restituire a sumelor încasate fără temei legal', a spus preşedintele ANPC. El a mai precizat că banca este obligată să sisteze perceperea respectivului comision.
Potrivit şefului ANPC, banca respectivă nu a aplicat hotărârea judecătorească, emisă încă din 2012, drept pentru care ANPC a solicitat executarea silită, demarată săptămâna trecută.
Preşedintele ANPC susţine că decizia se aplică doar celor 260 de clienţi ai băncii, procesul nefiind unul colectiv.
Motivul sancţionării băncii este încasarea unui comision de risc care ulterior a fost transformat în comision de administrare. 'Până în 21.09.2010 banca percepea un comis din risc şi l-a transformat în comision de administrare, în timp ce contractul era în derulare', a mai spus preşedintele ANPC precizând că, potrivit Ordonanţei 50, banca nu are voie să introducă noi comisioane pe perioada de derulare a unui credit.
Preşedintele ANPC a dat şi exemplul unui client care a contractat un credit de 120.000 de euro, de la banca în cauză, în 2008, cu o dobândă de 3,4% pe an, pentru care a perceput un comision de risc, ulterior de administrare, de 0,12% pe an. 'Suma pe care ei trebuie să o înapoieze acestui client este de 5.991 de euro, după calculele noastre', a precizat şeful ANPC.
Valoarea creditelor celor 260 de clienţi variază între 20.000 şi 400.000 de euro.
Tot miercuri, preşedintele Autorităţii a anunţat că doi dintre clienţii aceleiaşi bănci şi-au recuperat deja banii reţinuţi în contul comisionului de risc, la începutul acestui an.
'Avem un al doilea caz, tot o hotărâre judecătorească definitivă, care a fost pusă în aplicare, ca urmare a procedurii de executare prin care la doi consumatori li s-a restituit suma de 154.644 de lei, la începutul acestui an', a mai spus Marius Dunca. El a precizat că banii au fost recuperaţi în termen de şase luni de la declanşarea executării silite.
De la începutul acestui an, ANPC demarat 10 procese împotriva a 10 bănci pe cazuri de clauze abuzive şi alte 40 de procese în care reclamă contravenţii. AGERPRES...
Pe data de 10 ianuarie 2013, a fost termen pentru o contestaţie la titlul de executare, depusă de BCR - prin care banca contestă modul de punere în aplicare a sentinţei instanţei de fond (printre altele, banca trebuie să emite şi noi grafice de rambursare a creditelor) - şi nu la executarea silită în sine, aşa cum se precizează mai jos. În privinţa contestaţiei la executarea silită, depusă la Judecătorie, instanţa s-a pronunţat în data de 18 decembrie 2012, când a respins acţiunea BCR. De altfel, banca a plătit începând cu 10 ianuarie 2012 suma de 890.000 de lei către executorul judecătoresc, sumă care va ajunge luni în conturile clienţilor.
Banca Comercială Română a pierdut, în prima instanţă, în luna aprilie a anului trecut, un proces cu 200 de clienţi beneficiari de credit şi co-debitori (aproximativ 100 de dosare de credit). Tribunalul Municipiului Bucureşti a obligat BCR să restituie clienţilor sumele încasate cu titlul de comision de administrare (în unele cazuri a unui comision de urmărire riscuri) calculat la întreaga valoare a creditului – clauză considerată abuzivă de către instanţa bucureşteană. Sentinţa TMB este una executorie şi produce efecte imediat ce este comunicată, astfel că BCR ar fi trebuit să restituie clienţilor sumele încasate în plus, chiar dacă sentinţa este una atacabilă cu apel. În cele din urmă, clienţii, reprezentaţi de casa de avocatură Piperea şi asociaţii, au trecut la executarea silită a BCR, acţiune împotriva căreia banca a depus o contestaţie la TMB, ce a fost respinsă, în cele din urmă, pe 10 ianuarie. Astfel că, banca va începe să vireze cei 890.000 de lei către clienţi începând de luni, după cum ne-a declarat avocatul clienţilor.
Toate părţile implicate în proces au atacat cu apel sentinţa TMB. Clienţii speră să obţină şi adminterea unui capăt de cerere care a fost respins de instanţa de fond: declararea ca abuzivă a clauzei privind calculului dobânzii variabile – în sensul ca sintagma „dobânda de referinţă variabilă care e afişează la sediile BCR la care se adaugă o marjă de x% (1-2%, de regulă, n.red)" să fie interpretată de instanţă ca Euribor + x% marjă. În acest caz, clienţii ar plăti dobânzi de 2-3% pe an la creditele în euro, aşa cum s-a mai întâmplat în unele cazuri şi ar primi sume importante de bani înapoi. Pe de altă parte, în cazul în care BCR ar câştiga în apel, clienţii ar urma să restituie sumele încasate.
Banca Comercială Română a pierdut, în prima instanţă, în luna aprilie a anului trecut, un proces cu 200 de clienţi beneficiari de credit şi co-debitori (aproximativ 100 de dosare de credit). Tribunalul Municipiului Bucureşti a obligat BCR să restituie clienţilor sumele încasate cu titlul de comision de administrare (în unele cazuri a unui comision de urmărire riscuri) calculat la întreaga valoare a creditului – clauză considerată abuzivă de către instanţa bucureşteană. Sentinţa TMB este una executorie şi produce efecte imediat ce este comunicată, astfel că BCR ar fi trebuit să restituie clienţilor sumele încasate în plus, chiar dacă sentinţa este una atacabilă cu apel. În cele din urmă, clienţii, reprezentaţi de casa de avocatură Piperea şi asociaţii, au trecut la executarea silită a BCR, acţiune împotriva căreia banca a depus o contestaţie la TMB, ce a fost respinsă, în cele din urmă, pe 10 ianuarie. Astfel că, banca va începe să vireze cei 890.000 de lei către clienţi începând de luni, după cum ne-a declarat avocatul clienţilor.
Toate părţile implicate în proces au atacat cu apel sentinţa TMB. Clienţii speră să obţină şi adminterea unui capăt de cerere care a fost respins de instanţa de fond: declararea ca abuzivă a clauzei privind calculului dobânzii variabile – în sensul ca sintagma „dobânda de referinţă variabilă care e afişează la sediile BCR la care se adaugă o marjă de x% (1-2%, de regulă, n.red)" să fie interpretată de instanţă ca Euribor + x% marjă. În acest caz, clienţii ar plăti dobânzi de 2-3% pe an la creditele în euro, aşa cum s-a mai întâmplat în unele cazuri şi ar primi sume importante de bani înapoi. Pe de altă parte, în cazul în care BCR ar câştiga în apel, clienţii ar urma să restituie sumele încasate.