miercuri, 18 septembrie 2013


Conform unor surse din Serviciile Secrete

Chestiunea exploatării Roşia Montană era un subiect pe care Victor Ponta şi George Sörös l-au discutat, atît direct, cît şi prin intermediari, încă de la începutul acestui an, veriga de comunicare reprezentînd-o Daciana Sîrbu şi grupul de europarlamentari PSD şi PNL din Parlamentul European. Pentru a putea controla această afacere, ce riscă să i se spargă în cap, în aprilie 2013, Ponta a mutat decizia în curtea prietenului şi colegului de avocatură Dan Şova. Astfel, prin înfiinţarea unei noi companii, care să se ocupe exclusiv de proiectul Roşia Montană şi care să funcţioneze doar în subordinea ministrului delegat pentru Marile Proiecte şi investiţii străine, Dan Şova, se încearcă păcălirea opiniei publice. Ulterior, discuţiile cu George Sörös şi afacerea în sine i-au fost pasate direct lui Dan Şova, care, prin intermediul unor parteneri englezi (o casă de avocatură din Londra), a negociat modul în care va fi dată şpaga.
Aceleaşi surse spun că partenerii englezi ai lui Şova, care negociază cu avocaţii lui Sörös şi ale căror nume sînt, deocamdată, secrete, urmăresc să scoată de la Sörös 300 de milioane de euro, bani ce urmează a fi plătiţi astfel: 100 de milioane avans, în momentul în care exploatarea va demara, şi alte 200 de milioane în următorul an de zile. Cel mai probabil, banii vor fi daţi ca plată în cadrul anumitor contracte de consultanţă şi lobby şi vor fi plătiţi în conturile unor firme off-shore.

Acestea sînt informaţiile existente la nivelul anumitor grupuri din Serviciile Secrete şi pe care Traian Băsescu le cunoaşte, cu siguranţă

Însă el ezită să facă afirmaţii directe, cu privire la şpaga pe care o vor lua Victor Ponta şi Dan Şova. Aceeaşi ezitare este dată şi de alte circumstanţe, care, dacă ar ieşi oficial la suprafaţă, i-ar da numai dureri de cap Matrozului. Astfel, după cum se ştie, Serviciile Secrete americane sînt interesate în deschiderea exploatării de la Roşia Montană, prin intermediul agentului CIA George Sörös, iar darea în vileag a legăturilor afacerii l-ar pune pe o poziţie proastă cu stăpînii şi protectorii săi. Mai mult, Sörös a fost unul dintre cei mai darnici sponsori ai campaniilor sale electorale, numai în 2009 ungurul băgînd, neoficial, în realegerea lui Traian Băsescu 150 de milioane de euro, dar Basescu i-a tras ţeapă, nereuşind nici să urnească exploatarea de la Roşia Montană, dar nici să cumpere, de la firmele controlate de miliardarul ungur, celebrele avioane F16, casate de armata americană.

Israel Gives U.S. Cautious Syria Backing ...s-a rezolvat !!!!

Secretarul de stat american John Kerry şi ministrul rus de externe Serghei Lavrov au convenit ieri, la Geneva, asupra unui plan cu privire la eliminarea arsenalului chimic al Siriei, care prevede, printre altele, ca Damascul să prezinte în decurs de o săptămână o listă cu armele sale chimice, informează agenţiile internaţionale de presă, potrivit Agerpres. Planul prevede totodată adoptarea unei rezoluţii a ONU care să se refere la ameninţarea cu recurgerea la forţă, notează AFP.
SUA şi Rusia sunt de acord că o rezoluţie a ONU trebuie să se refere la "capitolul 7 (al cartei ONU) cu privire la recurgerea la forţă", a anunţat John Kerry. "Nu va exista spaţiu de manevră şi nimic care să fie altceva decât o aplicare completă (a planului) de către regimul preşedintelui sirian Bashar al-Assad", a subliniat acesta, în cadrul celei de-a treia zile de discuţii asupra neutralizării arsenalului sirian de arme chimice.
Acordul prevede, de asemenea, că Siria "trebuie să le permită inspectorilor ONU accesul cel mai târziu în noiembrie". "Obiectivul este să finalizăm eliminarea armelor la mijlocul lui 2014", a precizat secretarul de stat american.
Cei doi demnitari au ajuns totodată "la o estimare comună cu privire la cantităţile şi tipurile de arme aflate în posesia regimului Assad", a mai spus Kerry.
Acordul americano-rus nu conţine nimic referitor la o potenţială folosire a forţei în cazul în care Siria nu respectă acest plan, a afirmat ministrul rus de externe, potrivit Reuters.
 

marți, 17 septembrie 2013

Cianurarea nu e singura metodă de exploatare eficientă a aurului. Specialiştii din Baia Mare, în frunte cu profesorul Jack Goldstein, un inginer chimist băimărean, au brevetat la OSIM, anul trecut, o metodă de extracţie care permite exploatarea eficientă a zăcământului de la Roşia Montană fără nici un impact negativ pentru mediu.   Mai mult, costurile ar fi mai mici în comparaţie cu exploatările bazate pe cianuri, lucru care o face interesantă. Încă de la începutul cercetărilor, în anul 2000, intenţia profesorului Golstein şi a colegilor săi a fost să descopere o tehnologie care să înlocuiască cianurarea. Au reuşit, dar autorităţile ignoră această invenţie. Tot la Baia Mare se experimentează şi extragerea aurului cu ajutorul unor bacterii, metodă numită biominerit. Este vorba despre bacterii care prin modul de hrănire despart în mod natural minereul de aur de steril. Biomineritul este o metodă 100% ecologică, folosită în Chile, Australia, Brazilia şi Africa de Sud. Conform cercetătorului dr. Karen Olsson- Francis, de la Universitatea Open din Milton Keynes, Anglia, biomineritul va fi utilizat şi în Cosmos, atunci când oamenii vor începe să exploateze resurse de pe alte planete.   Geologul Gheorghe Popescu, profesor la Facultatea de Geologie din Bucureşti, este de părere că proiectul Roşia Montană a pornit greşit, deoarece nu au fost consultaţi cei patru factori care trebuie să hotărască în acest domeniu: geologul, inginerul specializat pe mine de aur, specialistul în ecologie şi economistul.   “Specialiştii româninu au fost consultaţi niciodată pe această temă. Mai mult, datele concrete ale afacerii, de la mărimea zăcământului la cifrele economice, sunt ţinute la secret, iar din această secretizare a rezultat nebunia la care suntem martori cu toţii astăzi”, este de părere profesorul Popescu, de la Facultatea de Geologie Bucureşti. Ce se va întâmpla la Roşia Montană? Gheorghe Popescu este convins că România va exploata până la urmă acest zăcământ, pentru că nu putem să ne uităm la el la nesfârşit - uite 300 de tone de aur! - şi să dăm din colţ în colţ de foame. Conform profesorului Popescu, România poate exploata singură zăcământul, pentru că are specialişti în domeniu, dar, în acest caz, trebuie să împrumute câteva miliarde de euro - se pare că două miliarde ar fi suficiente - pentru a finanţa proiectul.  Aurul poate fi extras şi prin asociere cu o firmă de specialitate, cum s-a încercat în cazul canadienilor, dar fără contracte secretizate, pe de o parte, şi cu o participaţiune a statului care să fie în beneficiul României, pe de altă parte.  “Exploatarea unui zăcământ de aur este o chestiune economică deosebit de complexă. Ca orice proiecteconomic, exploatarea de la Roşia Montană trebuie să fie în primul rând eficientă. Iar cea mai eficientă metodă de exploatare în acest moment, folosită pe plan mondial, este cianurarea. Subliniez că cianurarea nu este o tehnologie periculoasă dacă e utilizată corect, conform standardelor”, ne-a explicat profesorul Gheorghe Popescu.(sursa libertatea)

luni, 16 septembrie 2013

După săptămâni de ezitări în dosarul sirian, Angela Merkel a a ajuns să acuze alte state UE de egoism, când, de fapt, dovada supremă a egoismului este atitudinea Germaniei, care a blocat luni de zile funcționarea UE. Motivul: intersele politice ale unui cancelar aflat in campanie electorală, scrie Der Spiegel.
Cancelarul Germaniei a refuzat, ințial, să semneze Declarația Comună a celor 10 state G20 plus Spania, vineri, la summitul de la Sankt Petersburg. Declarația a fost însă semnată de Italia, Franța, Marea Britanie și Spania. O zi mai târziu, pusă în fața faptului împlinit, Merkel semnează această Declarație, alături de restul liderilor europeni, printre care și Traian Băsescu. Explicația cancelarului german: a dorit să se consulte înainte de a semna cu statele europene mai mici, care nu au participat la summitul G20. Mai mult, ea a acuzat de egoism Spania, Italia, Marea Britanie și Franța. ”Nu cred că este bine ca cinci state mari să cadă de acord asupra unei poziții când celelalte 23 de state membre UE nu sunt prezente, mai ales când știu că toate cele 28 de state vor sta la aceeași masă peste 24 de ore”, a spus Merkel.
Potrivit Der Spiegel, Merkel a dat dovadă de ipocrizie prin acest mesaj, aât timp cât, de fapt, politica sa a devenit manifestarea plenară a egoismului german. Aflată de luni de zile în campanie electorală, Merkel a paralizat întreaga activitate a UE, de frica alegătorilor germani. De la teama de a nu fi sancționată pentru susținerea unei potențiale lovituri militare in Siria și până la frica de a nu fi taxata la urne pentru acordarea de noi împrumuturi statelor sudice din zona euro, Merkel a preferat să blocheze orice dezbateri europene pâna după alegerile de pe 22 septembrie, indiferent de costurile politice și economice pentru restul statelor UE.Se cunoaște modul în care Merkel a intervenit vehement la Bruxelles pentru blocarea legislației ce înăsprește normele de mediu ce trebuie respectate de constructorii de automobile de lux, precum Mercedes și BMW. Atentă la lobby-ul acestora, Merkel a paralizat un întreg proces. La fel a acționat si în privința mutualizării datoriilor statelor din zona euro și a politicilor pentru accelerarea creșterii economice si pentru crearea de locuri de mucă in statele sudice ale UE. Erau politici care presupuneau noi cheltuieli pentru Germania, iar Merkel a preferat blocajul, de teama pierderii unor voturi. Cancelarul a declarat că ”nu văd necesară transferarea mai multor puteri către Comisia de la Bruxelles în anii următori”, creând astfel incertitudine în UE, dar reușind să-și apropie o parte din alegătorii eurosceptici din Germania, adepți ai noii formațiuni Alternativa pentru Germania. După ce a susținut crearea unei uniuni bancare în UE, acum Merkel militează pentru întărirea legislațiilor naționale în domeniu, pentru a demonstra cât de mult protejează băncile de stat din landurile germane, semănând din nou confuzie la Bruxelles. Și tot in acest fel au fost amânate negocierile pentru aderarea Serbiei și Turciei la UE.
Potrivit Der Spiegel, Merkel se comportă de parca întreaga lume ar trebui să stea pe loc atât timp cat în Germania urmează alegeri federale, insa, dupa cum scrie Financial Times, una dintre dovezile cele mai clare ale egoismului Angelei Merkel o reprezintă obstinația cu care susține adoptarea modelului economic german de către toate statele UE: o piață a muncii extrem de dereglementată, o disciplină fiscală draconică, o spaimă organică fata de o oricât de mică inflație și o economie bazată pe exporturi masive. ”Oare toate lumea trebuie sa aibă excedente bugetare și comerciale? Cu cine să obțina aceste excedente, cu marțienii?”, scrie Financial Times.
Si revista The Economist critică aceasta politică înțepenită a Angelei Merkel. ”Paradoxal, țara care respinge cel mai mult naționalismul este cea care se concentrează cel mai mult pe factorii naționali”, sctie The Economist.
”Pentru doamna Merkel și pentru o bună parte din elita germană, crearea unei Europe prospere prin creșterea competitivitatii este o strategie suficientă. Dar a arunca întreaga responsabilitate în spatele statelor datornice nu are sens. Cu cât salariile și preturile din Europa de Sud vor fi reduse mai mult, cu atât mai puțini vor fi cei care își vor permite să-și achite datoriile, inclusiv cele față de Germania. Zona euro își va reveni mai repede și mai bine dacă Germania va cheltui mai mult pe plan intern. Altfel, va trebui să asigure mai multe împrumuturi pentru restul zonei euro. Mulți economiști germani știu aceste lucruri. Dar politica euro a Germaniei nu este făcută de economiști, ci de juriști si regulamente. Politicienii germani au tendința de a nu recurge la o viziune amplă când judecă rolul Germaniei în relație cu alte țări. Ei se gândesc doar la politicile de succes strict germane. Iar aceasta este e diferit de a gandi o politică care să funcționeze într-o regiune extinsă”, scrie The Economist.

duminică, 15 septembrie 2013

Parlamentarii europeni au acordat ieri noi puteri Băncii Centrale Europene (BCE), aceasta urmând să se ocupe de supervizarea celor aproape 6.000 de bănci din zona euro, primul pas în constituirea uniunii bancare. Astfel, cu majoritate de voturi, eurodeputaţii au aprobat ieri crearea unui mecanism unic de supervizare bancară. Această etapă a durat mai mult timp decât se preconiza, iar votul, programat iniţial pentru ziua de marţi, a fost amânat cu două zile în condiţiile în care Parlamentul a cerut dreptul de a urmări activităţile viitorului supervizor bancar. Pentru a obţine aprobarea Parlamentului au avut loc negocieri între preşedinţii Parlamentului European şi Băncii Central Europene, Martin Schulz şi Mario Draghi.
Potrivit termenilor acordului, BCE va trebui să prezinte Parlamentului cele mai importante informaţii din procesul verbal al autorităţii de supervizare. De asemenea, nominalizarea primilor doi oficiali ai acestei autorităţii va trebui aprobată de eurodeputaţi.
Martin Schulz a salutat "un acord inedit în Uniunea Europeană". La rândul său, comisarul european pentru Servicii Financiare, Michel Barnier, a estimat că acesta este "cel mai important vot pentru Europa de la crearea euro", subliniind că înfiinţarea uniunii bancare va permite restabilirea încrederii în moneda unică.
Banca Central Europeană ar urma să devină singurul organism de supervizare bancară începând din a doua jumătate a lui 2014. Următorul pas în crearea uniunii bancare este înfiinţarea unei autorităţi care să se ocupe de băncile cu probleme şi un sistem de garantare a depozitelor bancare. Michel Barnier a recunoscut, potrivit Agerpres, că există divergenţe între statele membre dar a pledat pentru ca negocierile să se finalizeze înainte de sfârşitul anului şi cel mai târziu în luna martie a anului următor.

sâmbătă, 14 septembrie 2013

1. Extragerea rocilor conṭinând pirite aurifere a început la Roṣia Montană în 1970, întrucât în timp filoanele aurifere dispăruseră prin exploatare, lăsând doar mineralele din rocă. Extragerea aurului se făcea prin cianurare. Roca se extrăgea de la suprafaṭă, astfel încât în 25 de ani partea superioară a muntelui Cetate, unul din masivele ce străjuiesc Valea Roṣia, a dispărut, lăsând la vedere un peisaj lunar. Exploatarea ulterioară în adâncime, prin săpare în jos, fiind dificilă, exploatarea a fost închisă în 1996. Exploatări similare ale aurului se fac în diverse ṭări (de pildă Spania, Suedia, Finlanda), la o concentraṭie de minimum 1,5 g de aur la tona de rocă.
2. In 1995 Regia Autonomă a Cuprului, Aurului ṣi Fierului din Deva, care avea în exploatare cariera Cetate de la Roṣia Montană, a semnat un contract de asociere la explorarea iazului de decantare de la Gura Roṣiei, rămas după exploatarea anterioară, cu abia înfiinṭata companie Gabriel Jersey, fără organizarea unei licitaṭii, cum cerea Legea Minelor. Se pare că actul asocierii ilegale a dispărut din arhive. Vom afla în curând. In 1997 compania canadiană apare listată la Bursa din Vancouver. In mod ilegal, întrucât Agenṭia Naṭională pentru Resurse Minerale din România, ce răspunde de întreaga activitate minieră din ṭară, nu a fost înṣtiinṭată ṣi nu ṣi-a dat, deci, acordul.  
3. În 1997 a luat fiinţă compania mixtă Euro Gold Resources S.A, prin asocierea dintre Gabriel Jersey, Regia Cuprului ṣi trei companii de stat româneşti minoritare, cu următoarele contribuţii: Gabriel Jersey 65 %, Regia Cuprului 33,8 % şi minoritarii, 1,2 % (câte 0,4 %). Proprietăţile statului român incluse în înţelegere erau minele de la Roşia Montană şi Bucium.
4. In 1998 Regia Cuprului a fost transformată în Compania Naṭională a Cuprului, Aurului ṣi Fierului Minvest. In acelaṣi an Gabriel Jersey a început foraje în subteran ṣi la suprafaṭă, fiind estimată o cantitate de aur de 250 de tone ṣi una de argint de 1.370 tone.
5. In 1999 Frank Timiṣ, iniṭiatorul întregii afaceri, schimba numele companiei Euro Gold în Roṣia Montană Gold Corporation (RMGC) ṣi înaintează Agenṭiei Naṭionale pentru Resurse Minerale o cerere de eliberare a licenṭei pentru explorare ṣi exploatare a minereului aurifer, din care României îi revenea doar o cincime din venitul obṭinut. Licenţa eliberată de ANRM a fost aprobată de Guvernul României prin H.G.nr.458/1999, pentru perioada 1999-2018. Licenţa conṭine câteva ilegalităṭi, între care faptul că a fost eliberată pentru Societatea Minvest ca titular şi Eurogold ca asociat, ceea ce nu permite Legea Minelor, care aprobă lucrări realizate doar de instituţii separate, nu mixte. Temeiul licenţei ar fi trebuit să fie studiul de fezabilitate, care nu a existat în momentul eliberării ei, acesta fiind realizat abia în 2001.
6. In baza licenṭei, a unor eṣantioane de rocă, cu un conṭinut mai ridicat de aur ṣi a unor profile de foraj, firma Roṣia Montană Gold Corporation a fost listată la Bursa din Toronto, trezind interesul a numeroşi acţionari. Cu aceste fonduri au fost demarate diverse lucrări în vederea pregătirii exploatării, precum achiziţionări de terenuri, relocarea multor locuitori şi ridicarea pentru unii a unor case la Alba Iulia, construirea de drumuri, anumite lucrări de prezervare a unor vestigii miniere romane sau a unor case istorice etc. Bogăṭia de sub munṭi
7. La ora actuală sunt luaṭi în calcul munṭii din jurul văii în care se află Roşia Montană şi anume : Muntele Cetate, azi mai mic cu 200 m, apoi Munṭii Cârnic, Orlea şi Jig-Văidoaia. Vor fi exploatări de suprafaţă, deci deasupra nivelului terenului, şi apoi în adâncime, sub acest nivel, prin imense gropi. S-a estimat că există 215 mil. tone de rocă, cu un conţinut de 1,5 grame de aur şi 7,45 grame de argint la tonă. După 15-17 ani de exploatare se estimează obṭinerea unei cantităṭi de 330 t de aur şi 1.628 t de argint. Proiectul RMGC prevede că, în urma procesării, vor rămâne 261 tone de steril acumulate în halde. Halda Cetate se va întinde pe 64 ha, iar halda Cârnic pe 150 ha. Pentru procesare se prevede că vor fi necesare 12.000 tone de cianură de sodiu pe an.  
8. Dacă ipoteza că ar fi vorba ṣi de o importantă acumulare de uraniu, sub zăcământul de aur, nu se susṭine prin probe, există în schimb o analiză din 1962, care a evidenţiat un conţinut de 20g/t de germaniu, iar în 1973 o analiză efectuată pe 300 kg de minerale din roca de la Cetate a relevat prezenţa a numeroase elemente, unele din ele fiind metale grele foarte importante pentru industria militară, de IT ṣi aerospaţială . Intrucât datele următoare mi se par de-a dreptul „cosmice”, le citez ca atare: „- Vanadiu se găseşte în concentraţie de 2500 g/t, în valoare de 10 mld. dolari; se foloseşte în tehnici nucleare şi la aliaje anticorozive; - Galiu, 300 g/t, în total 42.000 tone; se foloseşte la fabricarea ledurilor din aparatele electronice, a oglizilor speciale, la detectarea neutrinilor. Anual se produc în lume doar 30 t de Ga; - Germaniu, 20g/t, în valoare de 5,2 mld.$; se foloseşte la detectoarele în infraroşu, la fabricarea lentilelor de microscoape şi aparate foto şi video; - Crom, 50 g/t, în valoare de 6,5 mld.$, utilizat în construcţia de avioane; - Cobalt, 50 g/t, 1 mld.$, în construcţia de avioane; -Titan, folosit la rachetele cosmice, submarinele nucleare, motoarele de înaltă tehnicitate; -Bismut, 20 g/t, în valoare de 1 mld.$, folosit în medicină, la fabricarea fibrelor acrilice, a reactoarelor nucleare şi în industria cosmetică; -Nichelul, 30 g/t, în valoare de 1 mld.$, se foloseşte la desalinizarea apei şi la fabricarea oţelurilor de aliaje speciale; - Metale obişnuite: Staniu (10 g/t), Plumb (0,13 g/t), Zinc (0,11 g/t), Fier (3 %), Mangan (O,30 %). După o evaluare din 2009, se apreciază că în total zăcământul cuprins în proiectul RMGC valorează 51,5 miliarde dolari, din care aurului îi revin 10,5 miliarde, iar argintului, 1,3 miliarde dolari.
Alte voci de specialitate nu cred în valorificarea metalelor rare, dar subliniază că la Roṣia Montană se află cea mai mare rezervă de potasiu din ṭară.
9. Din cauza cheltuielilor mari ṣi a spectrului insolvenṭei, au fost făcute majorări succesive de capital, la care Minvest neputând contribui, ṣi-a văzut cota de participare redusă de la 38.8% la 19,3%, în favoarea firmei Gabriel Jersey, care a crescut de la 65% (1997) la 80,69% (2011).
La măririle de capital, Minvest s-a împrumutat până la suma de 500 de milioane de dolari. Clauzele din contractele de împrumut arată că „returnarea banilor către acţionarul majoritar, firma Gabriel Resources Jersey, va fi făcută cu prioritate, înainte ca orice profit să fie distribuit către acţionari.” Ca la orice împrumut bancar, Minvest va suporta şi dobânda şi, chiar dacă nu va ieşi nici un gram de aur, românii tot vor da bani firmei Gabriel Jersey. Din banii cheltuiṭi a fost evidenta în spaṭiul public promovarea publicitară enormă de care s-a bucurat proiectul în toate mediile, de la cel academic la mass media.
Cu ce ne alegem In condiṭiile realizării contractului, care ar fi beneficiile pentru români? Conform unui calcul făcut de dr. Mihaela Fîrşiotu, profesor de strategia şi administrarea firmelor la Universitatea din Québec, fiecărui locuitor al ţării îi revin doar 324 dolari pentru întreaga perioadă de exploatare, deci mai puţin de 15 dolari pe an. In timp ce la Bucureṣti continuă protestele faṭă de proiectul exploatării cu cianuri, la Roṣia Montană locuitorii ṣi autorităṭile locale cer locuri de muncă în minerit ṣi redeschiderea exploatării, în această zonă repede declarată monoindustrială.