Numărul instituţiilor financiare cu capital străin care derulează operaţiuni
"private banking" în Elveţia a scăzut de la începutul anului trecut, în condiţiile
în care ţara pare că va elimina secretul bancar, precum şi pe fondul creşterii
costurilor generate de înăsprirea reglementărilor de capital, potrivit
Bloomberg, care citează Asociaţia Băncilor Străine din Elveţia. Numărul
băncilor elveţiene cu capital străin a scăzut la 129 la finele lunii mai, de la
145 la începutul anului trecut. Activele în administrare ale acestor
instituţii s-au diminuat cu 25% în ultimii cinci ani, la 870,7 miliarde franci
elveţieni (921 miliarde dolari), odată ce clienţii şi-au retras banii sau au
plătit taxele aferente veniturilor nedeclarate, ascunse în Elveţia. Centru
global de private banking prin tradiţie, Elveţia îşi pierde rapid acest statut
din cauza campaniilor derulate de SUA şi Germania împotriva evaziunii fiscale
realizate prin transferul averilor în conturi secrete offshore, în aşa-numitele
paradisuri fiscale. Printre băncile care au renunţat deja la operaţiunile de
private banking din Elveţia se numără "Lloyds Banking Group" din Marea Britanie,
"Banco Santander" din Spana, "Commerzbank" din Germania şi "ING Groep" din
Olanda. În cele mai multe cazuri, activele acestor bănci au fost preluate de
instituţii cu capital local. În următoarea perioadă ar putea avea loc noi
ieşiri. HSBC, cea mai mare bancă de servicii private cu capital străin din
Elveţia (după valoarea activelor), ar putea vinde o parte din operaţiunile
elveţiene. Totodată, compania italiană de asigurări "Assicurazioni Generali" SpA
vrea să înstrăineze "BSI Group", bancă de servicii private din Lugano, cu o
existenţă de 140 de ani. Anul trecut, "Julius Baer Group" din Elveţia a preluat
operaţiunile de management al averilor derulate de "Bank of America Merrill
Lynch" în afara SUA.(sursa - bursa)
joi, 4 iulie 2013
miercuri, 3 iulie 2013
Consiliul de Administraţie (CA) al Băncii Naţionale Române (BNR) a decis...
Consiliul de Administraţie (CA) al Băncii Naţionale Române (BNR) a decis, astăzi, reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 5% pe an de la 5,25% începând de mâine, potrivit unui comunicat de presă emis de bancă. Potrivit comunicatului de presă, CA al BNR a mai hotărât:
- Rata dobânzii aferente facilităţii de creditare (Lombard) va coborî la nivelul de 8,0 la sută pe an, de la 8,25%, iar rata dobânzii pentru facilitatea de depozit va fi de 2,0% pe an față de 2,25%;
- Gestionarea adecvată a lichidităţii din sistemul bancar;
- Menţinerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei şi în valută ale instituţiilor de credit.
"Deciziile constituie un semnal pozitiv pentru sistemul bancar, mediul de afaceri şi populaţie, în sensul imprimării unui trend de ieftinire graduală a creditării în lei şi de stimulare a activităţii economice. O asemenea configurare a politicii monetare vizează, în continuare, îndeplinirea obiectivului privind asigurarea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, în condiţiile prezervării stabilităţii financiare şi ale atenuării impactului nefavorabil exercitat de factorii interni şi externi asupra redresării economiei româneşti", a precizat BNR într-un comunicat de presă. Analiza celor mai recente date macroeconomice relevă o evoluţie a inflaţiei în linie cu prognozele anterioare ale băncii centrale, precum şi persistenţa deficitului de cerere în pofida ameliorării dinamicii activităţii economice. În luna mai, rata anuală a inflaţiei, conform indicelui preţurilor de consum calculat de Institutul Național de Statistică pe baza metodologiei naţionale, a fost de 5,32%, în creştere marginală faţă de luna martie (5,25%), pe fondul majorării preţurilor volatile alimentare şi a unor accize. În acelaşi timp, rata anuală a inflaţiei determinate pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum - indicator calculat de Institutul Național de Statistică conform metodologiei Eurostat şi destinat asigurării comparabilităţii la nivel european - s-a situat la 4,38%, în scădere de la 4,56% în decembrie 2012 şi 4,45% în martie 2013. Rata anuală a inflaţiei de bază CORE2 ajustată şi-a continuat trendul descendent coborând până la 2,66 la sută în luna mai 2013, comparativ cu 3,25 la sută în luna decembrie 2012. În ceea ce priveşte creşterea economică, dinamica anuală a PIB s-a îmbunătăţit în primul trimestru al anului 2013 (la 2,2 la sută față de 1,1 la sută în trimestrul IV 2012) datorită exporturilor nete, a căror redresare a antrenat un avans semnificativ al producţiei industriei prelucrătoare. Evoluţia favorabilă a balanţei comerciale s-a reflectat asupra contului curent, al cărui sold s-a menţinut pozitiv în primele patru luni ale anului, explică BNR în comunicat. Dinamica anuală a creditului în valută acordat sectorului privat a scăzut cu 4,1 la sută în timp ce creditarea în moneda națională a stagnat. Cursul de schimb a înregistrat fluctuații mai ample din cauza volatilității sporite a apetitului pentru risc al investitorilor și a persistenţei incertitudinilor privind evoluţia activității economice la nivel european și global. "În acest context, conduita politicii monetare a vizat ancorarea fermă a anticipaţiilor inflaţioniste, consolidarea transmisiei impulsului de politică monetară și sporirea încrederii în evoluția pozitivă a economiei, în condițiile realizării acordurilor cu instituțiile financiare internaționale. Adecvarea manierei de gestionare a lichidităţii din sistemul bancar şi îngustarea coridorului simetric format de ratele dobânzilor la facilităţile permanente în jurul ratei dobânzii de politică monetară s-au reflectat favorabil în trendul descendent al ratelor dobânzilor interbancare şi al randamentelor titlurilor de stat, acestea plasându-se în prezent în apropierea sau sub nivelul ratei dobânzii de politică monetară", se mai arată în comunicat.
Actuala proiecţie pe termen scurt reconfirmă reluarea dezinflaţiei începând din luna iulie 2013. Rata anuală a inflaţiei este aşteptată să coboare într-un ritm mai accelerat şi să reintre în lunile septembrie/octombrie a.c. în interiorul intervalului de variaţie de +/- 1 punct procentual din jurul ţintei de 2,5 la sută. De asemenea, inflaţia de bază CORE2 ajustată îşi va continua trendul descendent pe fondul persistenţei deficitului de cerere agregată.
Aceste perspective permit relaxarea graduală a conduitei politicii monetare în condiţiile asigurării unei ancorări eficace a anticipaţiilor inflaţioniste și acordării atenției necesare evoluțiilor mediului intern și internațional.
În acest context, CA al BNR a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 5,0 la sută pe an de la 5,25 la sută, începând cu 2 iulie 2013, se menţionează în documentul citat.
Rata dobânzii aferente facilităţii de creditare (Lombard) va coborî la nivelul de 8,0 la sută pe an de la 8,25 la sută, iar rata dobânzii pentru facilitatea de depozit va fi de 2,0 la sută pe an faţă de 2,25 la sută, începând cu aceași dată. CA al BNR a hotărât, totodată, continuarea gestionării adecvate a lichidităţii din sistemul bancar şi păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei şi în valută ale instituţiilor de credit. Conform calendarului anunţat, următoarea şedinţă a CA al BNR dedicată politicii monetare va avea loc în data de 5 august 2013, când va fi analizat noul Raport trimestrial asupra inflaţiei.(sursa hotnews)
Peste 90% din comunele din Romania sunt in prezent in insolventa, din cauza lipsei de lichiditati si, implicit, a imposibilitatii de a-si plati datoriile, a declarat, vineri, Gheorghe Piperea, partener coordonator la societatea de avocatura Piperea si Asociatii.
“Peste 90% dintre comunele Romaniei sunt in insolventa si nu in criza financiara, cum se afirma. Primariile sunt in faliment, pentru ca datoriile lor depasesc cu mult posibilitatea de a mai aduce venituri la Bugetul de Stat. Un exemplu este comuna Odorhei. De asemenea, Primaria Aninoasa a fost declarata in insolventa, prin decizie a primarului din Hunedoara”, a spus Piperea, intr-o conferinta de presa.
In cazul in care primaria unui oras intra in insolventa aceasta nu mai poate fi ordonator principal de credite, iar cei care le conduc isi pierd atributiile de a le mai administra financiar, dar isi exercita in continuare celelalte atributii, a mai explicat Piperea.
marți, 2 iulie 2013
Miniştrii de finanţe din Uniunea Europeană (UE), întruniţi la Bruxelles în noaptea de miercuri spre joi, au ajuns la un compromis privind modul de salvare sau lichidare a băncilor, evitând folosirea banilor publici, după ce discuţiile de vineri au eşuat, conform AFP.
Pentru a evita situaţia în care contribuabilii trebuie să plătească atunci când o bancă trebuie să fie restructurată sau lichidată, miniştrii au fost de acord ca băncile să fie recapitalizate din banii acţionarilor, deţinătorilor de obligaţiuni şi persoanelor cu depozite mai mari de 100.000 de euro.
Jeroen Dijsselbloem, preşedintele Eurogrupului, a declarat: "Dacă o bancă are probleme, acum avem un set unic de norme în întreaga Europa pentru a decide cine plăteşte factura".
Pierre Moscovici, ministrul francez al finantelor, a declarat că rezoluţia este un "succes greu câştigat", susţinând că acordul a fost "extrem de important pentru stabilitatea financiară a Uniunii Europene".
Pentru a evita situaţia în care contribuabilii trebuie să plătească atunci când o bancă trebuie să fie restructurată sau lichidată, miniştrii au fost de acord ca băncile să fie recapitalizate din banii acţionarilor, deţinătorilor de obligaţiuni şi persoanelor cu depozite mai mari de 100.000 de euro.
Jeroen Dijsselbloem, preşedintele Eurogrupului, a declarat: "Dacă o bancă are probleme, acum avem un set unic de norme în întreaga Europa pentru a decide cine plăteşte factura".
Pierre Moscovici, ministrul francez al finantelor, a declarat că rezoluţia este un "succes greu câştigat", susţinând că acordul a fost "extrem de important pentru stabilitatea financiară a Uniunii Europene".
luni, 1 iulie 2013
La Repubblica şi Financial Times relevă că Banca Italiei, în perioada când era
condusă de Mario Draghi (actual şef al Băncii Centrale Europene), a contractat
produse financiare de risc în anii ’90, pentru a facilita intrarea Italiei în
zona euro, şi în prezent ţara ar putea pierde 8 miliarde euro. Subterfugiu la
care a recurs şi Grecia pentru a intra în zona euro, consiliată de puternica
bancă americană Goldman Sachs, la care acelaşi Draghi era atunci vicepreşedinte
pentru Europa. Un raport confidenţial al Trezoreriei italiene, dezvăluit de La
Repubblica şi Financial Times, arată că Italia ar putea fi afectată de pierderi
de circa 8 miliarde euro din cauza contractelor de produse financiare derivate
din anii ’90 şi care au fost restructurate în 2012, în plină criză a zonei euro.
Raportul va alimenta dezbaterile asupra expunerii Italiei la produsele derivate
şi va ridica întrebări delicate pentru Mario Draghi, arată FT, subliniind că
şeful Băncii Centrale Europene (BCE) era director general al Trezoreriei
italiene în perioada în care au fost încheiate unele contracte, perioadă în care
Italia încerca să-şi „machieze“ conturile pentru a putea adopta euro. Potrivit
raportului secret, Italia a restructurat în primul semestru din 2012 opt
contracte derivate cu bănci străine în valoare totală de 31,7 miliarde euro. FT
citează experţi potrivit cărora pierderile potenţiale pe care va trebui să şi le
asume Italia asupra acestor contracte au fost, la 20 iunie, de 8,1 miliarde
euro. Esenţialul rezidă din originea acestor contracte restructurate în 2012.
Banca Italiei a utilizat aceste instrumente pentru a obţine plăţi imediate din
bănci cu scopul de a încadra deficitul italian în termenele criteriilor de la
Maastricht şi a permite aderarea ţării la zona euro din 1999. În 1996, Italia
se zbătea încă să se califice în eurozonă. După criza monetară din 1992 şi
devalorizarea lirei, apoi criza politică ce a urmat, ţara afişa deficite publice
considerabile. Dacă în 1996 deficitul era de 7% din PIB, spre surpriza generală,
acesta a trecut la 2,7% în 1997 şi astfel s-a încadrat în criteriile de la
Maastricht. Concret, deficitul italian a trecut într-un an de la 69,52 miliarde
euro la 28,86 miliarde. O ameliorare de 40 miliarde, despre care analiştii spun
astăzi că nu este total străină de aceste tranzacţii în derivate de risc.
Afacerea ridică însă o problemă mai gravă – cea a responsabilităţii lui Mario
Draghi, guvernator al Băncii Italiei între 1991 şi 2001. Este greu de crezut că
actualul preşedinte al BCE nu a cunoscut aceste tranzacţii şi riscurile ce
făceau să planeze asupra conturilor italiene. Şi în momentul în care BCE joacă
tare, în special faţă de Curtea Constituţională din Karlsruhe, această afacere
pică foarte rău. Analiştii arată că lui Draghi nu-i place să i se amintească de
erorile sale trecute, principala fiind din perioada când era preşedintele
Forumului de Stabilitate Financiară. Sub bagheta sa a explodat criza din
2007-2009. Recent, preşedintele BCE a luat avionul pentru a se întâlni de
urgenţă cu succesorul său, Vittorio Grilli. Pentru a se asigura că nu are motive
de îngrijorare privind dezmembrarea celei de-a treia bănci italiene, Monte dei
Paschi (MPS), din Sienna, pe care Trezoreria a salvat-o? MPS achiziţionase o
bancă italiană, Antonveneta, la un preţ exorbitant, iar ex-guvernatorul Băncii
Italiei precizase că nu are autoritatea de a se opune sau de a pune problema
preţului de achiziţie. Informaţiile obţinute de FT arată că pierderi de
miliarde de euro au justificat raportul către Curtea de Conturi. Suma nominală
de produse derivate ar atinge un vârf noţional de 31,7 miliarde euro. Astfel,
prin utilizarea de produse derivate, MPS a reuşit să camufleze pierderi de 800
milioane euro. În afara manipulării efectuate de Trezoreria italiană,
operaţiunea confirmă condiţiile suspecte care au prezidat intrarea unor ţări în
zona euro, arată un analist al Le Monde, subliniind că din această „culpa in
eligendo“ vin şi dificultăţile eurozonei. Politic, era imposibil ca Italia să nu
fie inclusă. Iar Grecia intră în aceeaşi nişă. Guardia di Finanza a „vizitat“
birourile responsabilului datoriei publice italiene şi a făcut apoi un raport
lipsit de detalii, fără numele băncilor şi ale produselor utilizate. Analiştii
arată că se înţelege din ce în ce mai bine de ce Italia s-a zbătut pentru a-şi
adjudeca posturi-cheie în organismele financiare europene.
duminică, 30 iunie 2013
La început a fost negarea.... cine urmeaza??...Ce urmeaza ??
La început a fost negarea. Criza financiară declanşată de creditele subprime din SUA nu ar fi trebuit să se extindă în Europa, conform declaraţiilor oficiale din urmă cu câţiva ani. Sănătatea băncilor nici măcar nu a fost luată în considerare, la fel cum un default suveran din zona euro a fost considerat mult timp o blasfemie. Ce repede trece timpul! Acum deciziile sau declaraţiile privind orizonturile de timp îndepărtate au o durată de viaţă similară elementului 118 din tabelul lui Mendeleev, care are o perioadă de înjumătăţire de 0,89 milisecunde. Salvarea băncilor a trecut pe primul plan, din cauza legăturii simbiotice dintre acestea şi stat. "Pentru prima dată, am căzut de acord asupra unui bail-in semnificativ pentru protejarea contribuabililor", a declarat, după o nouă şedinţă maraton la miezul nopţii, Jeroen Dijsselbloem, ministrul de finanţe al Olandei şi preşedintele Eurogrupului. Acelaşi Dijsselbloem ne asigura, în perioada jafului din Cipru, că ceea ce se întâmplă în insula mediteraneeană nu reprezintă un cadru de acţiune la nivel European. Şi, totuşi, cum sunt protejaţi contribuabilii, deoarece tot ei sunt şi "proprietari" ai depozitelor care vor fi confiscate parţial sau total? Să fie depozitele din sistemul bancar european constituite de extratereştri? "Uniunea Europeană a căzut de acord să forţeze investitorii şi pe cei cu economii consis¬tente să suporte costurile falimentelor bancare viitoare", scrie Reuters. Noul plan prevede că acţionarii, deţinătorii de obligaţiuni şi deponenţii cu depozite de pes¬te 100.000 de euro vor fi nevoiţi să participe direct la salvarea băncilor. Mai mult, noile reglementări "pot afecta deponenţii germani la fel cum pot afecta oricare alt investitor din lume", conform unei declaraţii a ministrului de finanţe al Germaniei, Wolfgang Schäuble. Acesta a mai precizat că "avem nevoie de o cascadă clară a răspunderii: în primul rând acţionarii, apoi diferite categorii ale deţinătorilor de obligaţiuni şi apoi deponenţii - nu deponenţii asiguraţi, deoarece ei au fost excluşi totdeauna de legea europeană - apoi statele membre implicate, iar dacă statele nu pot, va urma fondul european de salvare", conform unei ştiri Bloomberg. Nu este extraordinar faptul că "avem nevoie de o cascadă clară a răspunderii" în ceea ce priveşte creditorii băncilor, dar nu se aminteşte nimic şi despre o cascadă a răspunderii politice? Şi cât de europeni au devenit germanii, astfel încât să plătească fericiţi pentru falimentul unor bănci franceze sau austriece? Reuters scrie că "noile reglementări distrug un tabu în Europa", referindu-se la conceptul inviolabilităţii depozitelor, deşi "ţările vor dispune de flexibilitate în deciziile de impunere a pierderilor asupra creditorilor băncilor". Oare la ce se referă această flexibilitate? Cumva la posibilitatea unor decizii arbitrare ale autorităţilor, în funcţie de naţionalitatea şi rasa deponenţilor? Nu! Nu este posibil aşa ceva într-o comunitate închegată în jurul sfintelor idealuri europene! Un comentariu pe marginea articolului Reuters reflectă cel mai bine stadiul în care s-a ajuns: "democraţiile europene sunt acum, de drept, cleptocraţii". Poate că ar fi nevoie de un nou imn pentru UE, precum şi de un nou slogan: "Uniţi în jafuri şi-n simţiri!" Pentru a elimina indignarea "europenilor" care se simt lezaţi de o astfel de afirmaţie, trebuie să amintim că problema uniunii bancare este departe de a fi rezolvată. Cancelarul austriac Werner Faymann a declarat, într-un interviu preluat de Reuters, că "înainte de alegerile generale din Germania, cancelarul Merkel nu va fi de acord cu o uniune bancară exhaustivă". Deci totul se reduce la înşelarea electoratului înaintea unor alegeri "democratice", urmate de decizii care nu mai au nimic de a face cu "voinţa" poporului. Dacă germanii încă mai cred în iluzia rezistenţei în faţa crizei europene, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre Franţa. Minstrul de finanţe Pierre Moscovici a ţinut să precizeze că "cererile Franţei, în ceea ce priveşte utilizarea fondurilor europene pentru salvarea băncilor, au fost, de asemenea, acceptate". Este de înţeles nerăbdarea lui Mos¬covici, în condiţiile în care o analiză recentă de la Goldman Sachs pune două bănci franceze în fruntea listei instituţiilor financiare europene după cea mai slabă capitalizare. Raportul dintre active şi capital este de peste 35 în cazul Credit Agricole şi Natixis, conform analizei de la Goldman Sachs, iar primele două bănci germane, Deutsche Bank şi Commerzbank se află pe locurile patru şi şase în acest top al fragilităţii bancare. Dar, după cum ne-au obişnuit autorităţile europene, ultima decizie nu înseamnă aproape nimic. Nicolas Veron, expert financiar în cadrul institutului european de studii economice Bruegel, a declarat pentru Reuters că "este prematur să vorbim despre o concertare a eforturilor europene", deoarece "discuţiile importante despre modul în care se va face restructurarea încă nu au început". Ceea ce a început, însă, este construcţia unui sistem bine închegat de jefuire a europenilor, indiferent că fac sau nu parte din zona euro, în numele unui ideal care nu îi mai reprezintă.
Nu mai avem o piaţă liberă. Preţul activelor financiare ale lumii a devenit jucăria băncilor centrale şi a fondurilor suverane ale câtorva puteri emergente.
Julian Callow de la Barclays spune că firma cumpără anual obligaţiuni ale statelor sigure, cotate AAA, în valoare de 1,8 trilioane de dolari, din totalul de 2 trilioane disponibile pe piaţă. Nu s-a mai întâmplat nicicând aşa ceva în vremurile moderne, poate chiar niciodată.
Rezerva Federală a Statelor Unite (pe scurt, Fed - n. trad.), Banca Angliei, Banca Japoniei şi altele deţin obligaţiuni în valoare de 10 trilioane de dolari. China, petro-puterile şi altele deţin alte 10 trilioane. În total, ele au investit 20 de trilioane de dolari, adică aproximativ echivalentul a 25% din PIB mondial. Ele sunt piaţa. De aceea aluziile Fed la reducerea graduală au devenit atât de nevralgice şi de aceea îi urmărim atenţi, cu toţii, pe chinezi, să întrezărim un indiciu privind politica lor.
Vom vedea mâine dacă Ben Bernanke, preşedintele Fed, va da vreun semn, după scandalurile de pe pieţe din ultimele trei săptămâni, atenuate de revoltele în cascadă din BRICS şi mini-BRICS; sau dacă va menţine cursul actual şi Fed va trece la reducerea graduală mai devreme. Investitorii cred că va da într-adevăr un semn, suficient să amâne ziua judecăţii cu alt ciclu investiţional de trei luni, ceea ce interesează fondurile de investiţii; şi dacă nu dă niciun semn, nu o va face pentru că economia îşi revine rapid. Poate că Bernanke va face din nou pe plac, ştiind că economia Statelor Unite nu a absorbit total şocul reducerilor fiscale, cele mai mari din ultima jumătate de veac. [...]
Nu ar trebui să fim surprinşi dacă Bernanke va vorbi pe un ton dur şi nu ar trebui să subestimăm implicaţiile, dacă o va face. Explicaţia a dat-o Jan Loeys, de la JP Morgan, într-o notă scrisă săptămâna trecută: "În ciclul actual, în care reducerea ratelor a fost însoţită de cumpărarea de active pe scară largă, sfârşitul perioadei banilor obţinuţi uşor este mai greu de stabilit. Sfârşitul regimului actual al banilor obţinuţi uşor va avea un impact mai mare decât precedentele. Experienţa ne-a învăţat că, cu cât durează aceste regimuri mai mult, cu atât se obişnuiesc mai mult pieţele cu ele şi devin dependente. Sfârşitul unui asemenea regim seamănă cu scuturatul unui pom, fără a şti cine sau ce va cădea." Brazilia, Africa de Sud şi Turcia au început deja să cadă. (sursele: capital, rador)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)