vineri, 20 iunie 2014

România a ales să întăreasca rezerva internaţională a BNR prin îndatorare, prin creşterea rezervei pe datorie. aşadar, la ora actuală, toată această carne, "slănină" prin care BNR apără cursul de schimb provine din datoria publică, în mare parte din datoria publică acumulată de România în ultima perioadă chiar accelerat, a declarat în cadrul emisiunii CAPITAL TV, Cristian Paun, doctor în economie, conferențiar în cadrul Facultății de Relații Economice Internaționale a Academiei de Studii Economice din București, Director executiv al Societății Române de Economie.
Un al doilea element este tiparniţa de lei şi eventual posibilitatea ca Banca Naţională, prin mecanisme de piaţă să sterilizeze leii, adică daca vrea să facă leii mai rari, mai scumpi în raport cu dolarul, să aprecieze leul, BNR poate să retragă lichiditate din piaţă prin diferite mecanisme. Deci Băncile Centrale la ora actuală, inclusiv BNR, chiar dacă pe faţă ne transmit acest mesaj "noi nu umblăm la cursul de schimb, noi nu apărăm cursul de schimb" de fapt el nu se mai formează demult în piaţă ci se formează tot de la butoanele planificatorului central. Or treaba asta nu-mi aduce mie aminte de capitalism, a economie de piaţă, ci-mi aduce aminte tot de comunism când planificatorul central de la biroul 1, întreba: "cât să fie dolarul?". Cam tot aşa e şi acum. N-am făcut o mare reformă, a mai spus Păun.

joi, 19 iunie 2014

Comisia Europeana a aprobat proiectul de buget al UE pentru 2015, care prevede o reducere suplimentara de 1% a personalului, precum si o majorare cu 2,1% a creditelor de angajament si cu 1,4% a celor de plata, din cauza inflatiei, a informat miercuri executivul comunitar. Astfel, creditele de angajament vor ajunge la 145,6 miliarde de euro, iar cele de plata la 142,1 miliarde de euro. Cea mai mare parte a acestor angajamente vizeaza proiecte viitoare care sa sporeasca puterea economica a Europei, in timp ce aproximativ 40% din plati acopera proiectele finantate de UE in perioada financiara 2007-2013, a mentionat sursa citata. De asemenea, Comisia propune o reducere suplimentara de 1% a personalului, a treia in 3 ani. Comisarul european pentru buget, Janusz Lewandowski, a caracterizat bugetul UE 2015 ca fiind "combinarea mostenirii din trecut cu incercarea de a sprijini Europa sa iasa din criza, si toate acestea cu resurse mai limitate".
"Proiectul de buget pe 2015 reprezinta 1% din venitul national brut al ansamblului statelor membre si reuseste sa tina seama de problemele importante actuale si viitoare, precum criza din Ucraina sau nevoia de a consolida securitatea energetica a UE prin reorientarea resurselor sale precare", a mai spus comisarul.
Potrivit CE, majorarea propusa, de 2,1% in credite de angajament si de 1,4% in credite de plata, este practic absorbita de rata estimata a inflatiei pentru 2015. Creditele de angajament se axeaza pe noile programe (Cadrul Financiar Multianual 2014-2020) si aproape 60% din suma propusa este destinata programelor de sprijinire a cercetarii si inovarii, a tineretului si intreprinderilor din Europa.
Cum se imparte bugetul 2015, potrivit proiectului CE:
Cea mai mare parte a creditelor de plata este alocata domeniilor care stimuleaza cresterea economica si ocuparea fortei de munca (+ 29,5% fata de 2014), cum ar fi cercetarea (Orizont 2020), retelele transeuropene de energie, transporturi si TIC (Mecanismul pentru interconectarea Europei) sau initiativa ¬Locuri de munca pentru tineri¬.   Alte domenii in care se inregistreaza cresteri de plati sunt Fondul pentru azil, migratie si integrare (+140%) si protejarea sanatatii europenilor si a consumatorilor europeni (+20%).  Costurile de functionare ale UE raman stabile, la aproximativ 4,8% din bugetul total. Majorarea (+ 1,6%) este aproape de valoarea estimata a ratei inflatiei, prin urmare, bugetul nu creste in termeni reali. Proiectul de buget include, de asemenea, a treia reducere de 1% a personalului in trei ani. In cele din urma, Comisia a redus cererile in materie de cheltuieli si resurse umane ale altor institutii ale UE pentru a le alinia mai bine cu obiectivul de reducere a personalului cu 5% in 5 ani si a aplicat reduceri ale altor cheltuieli administrative.
Dupa adoptarea de catre Comisie a proiectului de buget pentru 2015, Consiliul (statele membre) si mai apoi Parlamentul European isi vor adopta propriile pozitii asupra lui. Va urma o perioada de conciliere de 21 de zile pentru a se ajunge la un acord intre Consiliu si Parlament in domeniu.

miercuri, 18 iunie 2014

Legislația privind achizițiile publice va fi modificată, iar noul text va fi pus în acord cu Comisia Europeană, a declarat ieri, la Bruxelles, ministrul pentru fonduri europene, Eugen Teodorovici, transmit sursele din presă.
În cadrul unor întrevederi cu reprezentanți ai Comisiei Europene, oficialul român a precizat că unul dintre subiecte s-a referit la achizițiile publice, o nouă lege având în principal ca scop să elimine posiblitatea ca orice firmă de apartament să conteste proiecte de sute de milioane de euro.
"Am ținut în mod expres să discutăm de cel mai important subiect, cel legat de contestații. În România toată lumea contestă, și aici am venit cu câteva exemple în fața Comisiei, luate din alte state membre, am dat câteva exemple din Germania, din Austria, iar Comisia Europeană a fost de acord chiar să modificăm Ordonanța 34 (n.r. - OUG 34/2006 actualizată privind atribuirea contractelor de achiziție publică). Și, dacă dacă vom face acest lucru, să convenim un text de comun acord, aș vrea chiar să-l trecem prin Guvern, în luna iunie, până la vacanța parlamentară. A rămas că săptămâna viitoare vom trimite propunerea de text Comisiei Europene și o vom discuta și cu Ministerul Justiției, pentru a nu contravine Constituției, în primul rând", a explicat ministrul Teodorovici.
El a adăugat că, potrivit Ordonanței 34, în Romania orice persoană are un interes legitim de a contesta ceva.
"Asta înseamnă că oricine poate face o astfel de contestație. O persoană sau o firmă de apartament poate contesta lucrări de sute de milioane de euro, ceea ce vrem să oprim, ca să nu mai avem astfel de probleme. Dacă clarificăm tot ceea ce este legat de acest text, vom face un pas mai înainte, în sensul de a limita sau scăpa de astfel de situații", a arătat Teodorovici, cu referire la licitații sau alte situații de blocaje in instanțe.
 

marți, 17 iunie 2014

În 2 iunie, Comisia Europeană şi-a anunţat intenţia de a suspenda punerea în aplicare a proiectului South Stream în ţările UE, în primul rând în Bulgaria.
Miercuri, autorităţile ucrainene au anunţat că au respins o propunere venită de la Moscova referitoare la reducerea cu 20% a preţului pentru gazele naturale ruseşti şi, totodată, au avertizat că nu îşi vor plăti datoriile până când nu se va ajunge la un acord cu privire la preţ.
Comentariile făcute de premierul şi ministrul ucrainean al Energiei arată în mod clar că Kievul nu şi-a modificat poziţia în cursul negocierilor cu Moscova, în pofida ameninţării unei întreruperi a livrărilor de gaze naturale ruseşti destinate Ucrainei dacă nu se va ajunge la un acord, un scenariu care riscă să afecteze şi livrările spre Europa.  Premierul ucrainean Arseni Iaţeniuk a precizat că Ucraina se aşteaptă la modificarea termenilor contractului încheiat de compania energetică ucraineană Naftogaz cu grupul rus Gazprom şi a cerut ca Ucraina să plătească preţul pieţei pentru gazele naturale care îi sunt livrate.
'Rusia ne-a oferit o reducere de preţ de 100 de dolari pentru 1.000 de metri cubi. Poziţia noastră rămâne aceeaşi: rescriem întregul contract şi obţinem preţul pieţei' a spus Iaţeniuk.
Ucraina vrea să modifice un contract din 2009 care obligă Kievul să cumpere un volum fix de gaze naturale, indiferent dacă are sau nu nevoie de întreaga cantitate, la un preţ de 485 de dolari pentru 1.000 de metri cubi, cel mai mare plătit de orice client al Gazprom din Europa. În schimb, Gazprom insistă însă asupra rambursării de către Ucraina a întregii sale datorii pentru gazele naturale livrate până acum, datorie care se ridică la 4,5 miliarde de dolari, şi ameninţă să treacă la un regim de plată în avans pentru livrările către Kiev, ceea ce înseamnă o eventuală întrerupere a aprovizionării Ucrainei cu riscul de a o perturba pe cea a UE.
Gazprom a prelungit, până pe 16 iunie, termenul limită până la care Ucraina trebuie să-şi achite datoriile pentru gazele naturale livrate. Precedentul termen limită a expirat marţi la ora 6,00 GMT.
Dacă Rusia întrerupe livrările de gaze pentru Ucraina ar putea apărea întreruperi şi în livrările destinate Uniunii Europene
Grupul rus Gazprom, cel mai mare producător mondial de gaze naturale, asigură o treime din necesarul de gaze naturale al Europei şi jumătate din aceste livrări trec prin Ucraina. Anul trecut, grupul rus a livrat Europei o cantitate de 162,7 miliarde de metri cubi via Ucraina, Belarus şi Turcia.

luni, 16 iunie 2014

Candidatul la şefia Comisiei Europene este propus de şefii de guverne din statele UE, notează Cameron, adăugând că ei trebuie să "ţină seama" de rezultatelor alegerilor europene. Europarlamentarii decid apoi, prin vot, asupra candidaturii, se arată în tratatele comunitare.
"Dar anumiţi europarlamentari au inventat o nouă procedură prin care încearcă să aibă putere de decizie asupra propunerii candidatului, urmând ca tot ei să voteze această propunere. În timpul procesului electoral, toate grupurile politice majore şi-au ales candidaţii de top – aşa numiţii "Spitzenkandidaten" – şi au încheiat înţelegeri de culise pentru a-şi uni forţele după scrutin în vederea sprijinirii candidatului acelui partid care a obţinut cele mai multe voturi. Acest principiu nu a fost niciodată agreat de Consiliul European. Nu a fost subiect de negociere între instituţiile europene.  Şi nici nu a fost vreodată ratificat de parlamentele naţionale", atrage atenţia premierul britanic....Cu toate că Popularii Europeni au câştigat alegerile europarlamentare din mai şi că luxembourghezul Juncker este candidatul lor, Cameron susţine că el nu trebuie să devină preşedintele executivului UE tocmai având în vedere rezultatele Europarlamentarelor.În materialul de opinie publicat în Hotnews, britanicul spune că votul de neîncredere primit de la cetăţenii europeni care au ales în număr mare partidele de extremă, dar şi socialiştii anti-austeritate la scrutinul din mai îl descalifică pe Juncker de la şefia Comisiei.

duminică, 15 iunie 2014

Vladimir Bukovsky - scriitor rus - Mi se pare de neînţeles că după ce a fost îngropat un monstru, Uniunea Sovietică, un monstru similar, este construit. De ce CE(comunitatea europeană) a devenit UE(uniunea europeană)?
Poate dacă examinăm Rusia sovietică vom afla răspunsul.
Uniunea sovietică era condusă de 15 oameni care nu erau aleşi, care se investeau in funcţii reciproc şi care nu dădeau socoteală nimănui.
Uniunea europeană  este condusă de 2000 de oameni în acelaşi fel. Se întălnesc în secret, nu răspund faţă de cineva şi nu-i putem destitui din funcţii.
S-ar  putea spune că Uniunea europeană are un parlament ales. Şi Uniunea sovietică avea unul: Sovietul Suprem. Se aplica ştampila(se vota) la fel ca pentru parlamentul european iar timpul la microfon era limitat la un minut pentru fiecare vorbitor la fel ca si in parlamentul european.
În UE sunt sute de mii de eurocraţi cu salarii imense, cu mulţi servitori, bonusuri si privilegii, cu imunitate pe viaţă la orice persecuţie, care sunt mutaţi pur şi simplu de la o funcţie la alta, indiferent dacă au făcut treabă sau nu. Nu este asta, exact ce se făcea în fosta Uniune sovietică?
Uniunea sovietică a fost creată prin coerciţie şi prin ocupare militară.Uniunea europeană, admitem, a fost creată fără folosirea expresă a forţei militare dar tot prin coerciţie şi prin abuzuri economice.
Pentru a continua să existe, Uniunea sovietică  s-a extins continuu. În momentul când s-a oprit extinderea a început colapsul. Iar eu am convingerea că aşa se va întâmpla şi cu Uniunea europeană.
Scopul existenţei Uniunii sovietice a fost crearea unei noi entităţi istorice: poporul sovietic, iar noi trebuie să ne (renegăm)uităm naţionalitatea, tradiţiile şi obiceiurile popoarelor noastre.
La fel şi Uniunea europeană nu doreşte să fiţi englezi sau francezi(nici români sau bulgari). Doreşte ca voi toţi să fiţi o nouă entitate istorică, să fiţi europeni. Să vă suprime toate sentimentele naţionale si să trăiţi ca o comunitate multinaţională. După 73 de ani, acelaşi sistem(multinaţional), în Uniunea sovietică, a cauzat mai multe conflicte interetnice decât oriunde în lume.
În Uniunea sovietică unul din marile ţeluri a fost distrugerea statului - naţiune. Şi asta este exact ce face UE astăzi. Bruxel-ul  absoarbe state-naţiune pentru ca acestea să nu mai existe.
Corupţia era generală în sistemul sovietic, de sus până jos. Şi tot aşa este şi în UE. Aceeaşi activitate coruptivă care îmbiba Uniunea sovietică este şi în UE. Cei care i se opun sau o dezvăluie sunt reduşi la tăcere sau pedepsiţi. Nimic nu s-a schimbat.
În Uniunea sovietică aveam gulagul. Văd că, deasemenea, avem gulag şi în UE. Nu se numeşte "gulag" ci "political corect".  Când oricine încearcă să exprime ce gândeşte în legatură cu evenimentele(cu agenda de lucru a UE) iar viziunea sa este diferită de linia agreată(aprobată, oficială) va fi ostracizat. Acesta este începutul gulagului, începutul pierderii libertăţii.
În Uniunea sovietică ne-au spus că avem nevoie de un stat federal pentru a evita războiul. În UE fac exact acelaşi lucru. Pe scurt, este aceeaşi ideologie,  modelul sovietic prezentat în ambalaj vestic.
Dar, din nou, la fel ca Uniunea sovietică UE contine şi propriul sfârşit. Din nefericire, când se va prăbuşi, şi se va prăbuşi,  va lăsa în urmă dezastru imens şi vom rămâne cu uriaşe probleme economice şi etnice.
Vechiul sistem sovietic a fost incapabil de reformă şi la fel şi UE. Dar există o alternativă la a fi conduşi de cei 2000 de oficiali autodesemnaţi din Bruxel.  Se numeşte independenţă. Nu trebuie să accepţi ce au planificat pentru tine. Până la urmă, nimeni nu te-a întrebat dacă vrei să participi(să fii în UE)!
Eu am trăit în viitorul tău (Uniunea Sovietică) şi nu a funcţionat!