Proceduri EU - Două proceduri sunt pe probleme de mediu, au ajuns
în stadiul de aviz motivat şi vizează depozitele neconforme de deșeuri și
necesitatea curăţării a două iazuri de decantare din exploatările miniere de
cupru și zinc din Moldova Nouă. Cea de-a treia procedură de infringement, este
în prima fază şi priveşte tarifele de utilizare a infrastructurii
feroviare.
Comisia Europeană s-a declarat preocupată de faptul că România
nu își protejează cetățenii de efectele gestionării deficitare a deșeurilor. În
pofida avertismentelor anterioare, cele mai recente informații de care dispune
Comisia indică faptul că 19 depozite de deșeuri din România funcționează încă
fără a respecta legislația UE privind deșeurile și depozitele de deșeuri, fiind
implicat un risc grav pentru sănătatea umană și pentru mediu. Tot în domeniul
mediului, un al doilea aviz motivat a fost transmis României pentru a-i solicita
curățarea a două iazuri de decantare din exploatările miniere de cupru și zinc
din Moldova Nouă. Iazurile de decantare reprezintă o sursă majoră de pulberi
toxice, care au consecințe semnificative asupra sănătății umane și asupra
mediului. CE a condamnat faptul că ţara noastră nu a luat măsurile necesare
pentru a controla emisiile și pentru a preveni abandonarea siturilor, se arată
pe pagina reprezentanţei Comisiei Europene în România. Comisia a inițiat
proceduri în constatarea neîndeplinirii obligațiilor în privința acestor
aspecte, în octombrie 2012. Autoritățile române au raportat cu privire la
progresele înregistrate, însă obiectivele nu au fost încă îndeplinite, iar grava
problemă a pulberilor toxice persistă. Astfel, s-a trimis un aviz motivat, iar
în cazul în care România nu acționează în termen de două luni, Comisia poate
sesiza cauza Curții de Justiție a UE.
Infringement şi pe infrastructura
feroviară În cea de-a treia procedură de infringement, dar mai puțin
avansată, Comisia Europeană a cerut României să practice tarife corecte de
utilizare a infrastructurii feroviare și să asigure sustenabilitatea financiară
a administratorului infrastructurii sale. Comisia Europeană și-a exprimat astfel
îngrijorarea cu privire la echilibrul financiar al principalului administrator
al infrastructurii din România în anii următori. Rețeaua feroviară din România
este una dintre cele mai extinse din Uniunea Europeană, iar tarifele aplicate
trenurilor de marfă sunt printre cele mai mari din Europa, susține Executivul de
la Bruxelles. Rețeaua feroviară a fost afectată de deficite semnificative, tot
mai mari de la un an la altul, în timp ce tronsoane mari ale rețelei nu au fost
menținute în stare bună. În același timp, administratorul infrastructurii nu
este stimulat să reducă costurile și tarifele.
Care este procedura de sancţionare
Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) conferă Comisiei, care
acționează ca gardian al tratatelor, competența de a iniția o acțiune în
justiție împotriva unui stat membru care nu își respectă obligațiile care îi
revin în temeiul legislației EU. Procedura în constatarea neîndeplinirii
obligațiilor debutează cu o solicitare de informații („scrisoare de punere în
întârziere”) adresată statului membru în cauză, care trebuie să își prezinte
observațiile într-un anumit termen, de obicei de două luni (stadiul procedurii
pentru calea ferată)- articol EVZ de Catalin Antohe