Cianurarea nu e singura metodă de exploatare eficientă a aurului. Specialiştii
din Baia Mare, în frunte cu profesorul Jack Goldstein, un inginer chimist
băimărean, au brevetat la OSIM, anul trecut, o metodă de extracţie care permite
exploatarea eficientă a zăcământului de la Roşia Montană fără nici un impact
negativ pentru mediu. Mai mult, costurile ar fi mai mici în comparaţie cu
exploatările bazate pe cianuri, lucru care o face interesantă. Încă de la
începutul cercetărilor, în anul 2000, intenţia profesorului Golstein şi a
colegilor săi a fost să descopere o tehnologie care să înlocuiască cianurarea.
Au reuşit, dar autorităţile ignoră această invenţie. Tot la Baia Mare se
experimentează şi extragerea aurului cu ajutorul unor bacterii, metodă numită
biominerit. Este vorba despre bacterii care prin modul de hrănire despart în mod
natural minereul de aur de steril. Biomineritul este o metodă 100% ecologică,
folosită în Chile, Australia, Brazilia şi Africa de Sud. Conform cercetătorului
dr. Karen Olsson- Francis, de la Universitatea Open din Milton Keynes, Anglia,
biomineritul va fi utilizat şi în Cosmos, atunci când oamenii vor începe să
exploateze resurse de pe alte planete. Geologul Gheorghe Popescu, profesor la
Facultatea de Geologie din Bucureşti, este de părere că proiectul Roşia Montană
a pornit greşit, deoarece nu au fost consultaţi cei patru factori care trebuie
să hotărască în acest domeniu: geologul, inginerul specializat pe mine de aur,
specialistul în ecologie şi economistul. “Specialiştii româninu au fost
consultaţi niciodată pe această temă. Mai mult, datele concrete ale afacerii, de
la mărimea zăcământului la cifrele economice, sunt ţinute la secret, iar din
această secretizare a rezultat nebunia la care suntem martori cu toţii astăzi”,
este de părere profesorul Popescu, de la Facultatea de Geologie Bucureşti. Ce se
va întâmpla la Roşia Montană? Gheorghe Popescu este convins că România va
exploata până la urmă acest zăcământ, pentru că nu putem să ne uităm la el la
nesfârşit - uite 300 de tone de aur! - şi să dăm din colţ în colţ de foame.
Conform profesorului Popescu, România poate exploata singură zăcământul, pentru
că are specialişti în domeniu, dar, în acest caz, trebuie să împrumute câteva
miliarde de euro - se pare că două miliarde ar fi suficiente - pentru a finanţa
proiectul. Aurul poate fi extras şi prin asociere cu o firmă de specialitate,
cum s-a încercat în cazul canadienilor, dar fără contracte secretizate, pe de o
parte, şi cu o participaţiune a statului care să fie în beneficiul României, pe
de altă parte. “Exploatarea unui zăcământ de aur este o chestiune economică
deosebit de complexă. Ca orice proiecteconomic, exploatarea de la Roşia Montană
trebuie să fie în primul rând eficientă. Iar cea mai eficientă metodă de
exploatare în acest moment, folosită pe plan mondial, este cianurarea. Subliniez
că cianurarea nu este o tehnologie periculoasă dacă e utilizată corect, conform
standardelor”, ne-a explicat profesorul Gheorghe Popescu.(sursa libertatea)
marți, 17 septembrie 2013
luni, 16 septembrie 2013
După săptămâni de ezitări în dosarul sirian, Angela Merkel a a ajuns să acuze
alte state UE de egoism, când, de fapt, dovada supremă a egoismului este
atitudinea Germaniei, care a blocat luni de zile funcționarea UE. Motivul:
intersele politice ale unui cancelar aflat in campanie electorală, scrie Der
Spiegel.
Cancelarul Germaniei a refuzat, ințial, să semneze Declarația Comună a celor
10 state G20 plus Spania, vineri, la summitul de la Sankt Petersburg. Declarația
a fost însă semnată de Italia, Franța, Marea Britanie și Spania. O zi mai
târziu, pusă în fața faptului împlinit, Merkel semnează această Declarație,
alături de restul liderilor europeni, printre care și Traian Băsescu. Explicația
cancelarului german: a dorit să se consulte înainte de a semna cu statele
europene mai mici, care nu au participat la summitul G20. Mai mult, ea a acuzat
de egoism Spania, Italia, Marea Britanie și Franța. ”Nu cred că este bine ca
cinci state mari să cadă de acord asupra unei poziții când celelalte 23 de state
membre UE nu sunt prezente, mai ales când știu că toate cele 28 de state vor sta
la aceeași masă peste 24 de ore”, a spus Merkel.
Potrivit Der Spiegel, Merkel a dat dovadă de ipocrizie prin acest mesaj, aât
timp cât, de fapt, politica sa a devenit manifestarea plenară a egoismului
german. Aflată de luni de zile în campanie electorală, Merkel a paralizat
întreaga activitate a UE, de frica alegătorilor germani. De la teama de a nu fi
sancționată pentru susținerea unei potențiale lovituri militare in Siria și până
la frica de a nu fi taxata la urne pentru acordarea de noi împrumuturi statelor
sudice din zona euro, Merkel a preferat să blocheze orice dezbateri europene
pâna după alegerile de pe 22 septembrie, indiferent de costurile politice și
economice pentru restul statelor UE.Se cunoaște modul în care Merkel a intervenit vehement la Bruxelles pentru
blocarea legislației ce înăsprește normele de mediu ce trebuie respectate de
constructorii de automobile de lux, precum Mercedes și BMW. Atentă la lobby-ul
acestora, Merkel a paralizat un întreg proces. La fel a acționat si în privința
mutualizării datoriilor statelor din zona euro și a politicilor pentru
accelerarea creșterii economice si pentru crearea de locuri de mucă in statele
sudice ale UE. Erau politici care presupuneau noi cheltuieli pentru Germania,
iar Merkel a preferat blocajul, de teama pierderii unor voturi. Cancelarul a
declarat că ”nu văd necesară transferarea mai multor puteri către Comisia de la
Bruxelles în anii următori”, creând astfel incertitudine în UE, dar reușind
să-și apropie o parte din alegătorii eurosceptici din Germania, adepți ai noii
formațiuni Alternativa pentru Germania. După ce a susținut crearea unei uniuni
bancare în UE, acum Merkel militează pentru întărirea legislațiilor naționale în
domeniu, pentru a demonstra cât de mult protejează băncile de stat din landurile
germane, semănând din nou confuzie la Bruxelles. Și tot in acest fel au fost
amânate negocierile pentru aderarea Serbiei și Turciei la UE.
Potrivit Der Spiegel, Merkel se comportă de parca întreaga lume ar trebui să
stea pe loc atât timp cat în Germania urmează alegeri federale, insa, dupa cum scrie Financial Times, una dintre dovezile cele mai clare ale
egoismului Angelei Merkel o reprezintă obstinația cu care susține adoptarea
modelului economic german de către toate statele UE: o piață a muncii extrem de
dereglementată, o disciplină fiscală draconică, o spaimă organică fata de o
oricât de mică inflație și o economie bazată pe exporturi masive. ”Oare toate
lumea trebuie sa aibă excedente bugetare și comerciale? Cu cine să obțina aceste
excedente, cu marțienii?”, scrie Financial Times.
Si revista The Economist critică aceasta politică înțepenită a Angelei
Merkel. ”Paradoxal, țara care respinge cel mai mult naționalismul este cea care
se concentrează cel mai mult pe factorii naționali”, sctie The Economist.
”Pentru doamna Merkel și pentru o bună parte din elita germană, crearea unei
Europe prospere prin creșterea competitivitatii este o strategie suficientă. Dar
a arunca întreaga responsabilitate în spatele statelor datornice nu are sens. Cu
cât salariile și preturile din Europa de Sud vor fi reduse mai mult, cu atât mai
puțini vor fi cei care își vor permite să-și achite datoriile, inclusiv cele
față de Germania. Zona euro își va reveni mai repede și mai bine dacă Germania
va cheltui mai mult pe plan intern. Altfel, va trebui să asigure mai multe
împrumuturi pentru restul zonei euro. Mulți economiști germani știu aceste
lucruri. Dar politica euro a Germaniei nu este făcută de economiști, ci de
juriști si regulamente. Politicienii germani au tendința de a nu recurge la o
viziune amplă când judecă rolul Germaniei în relație cu alte țări. Ei se gândesc
doar la politicile de succes strict germane. Iar aceasta este e diferit de a
gandi o politică care să funcționeze într-o regiune extinsă”, scrie The
Economist.
duminică, 15 septembrie 2013
Parlamentarii europeni au acordat ieri noi puteri Băncii Centrale Europene (BCE), aceasta urmând să se ocupe de supervizarea celor aproape 6.000 de bănci din zona euro, primul pas în constituirea uniunii bancare. Astfel, cu majoritate de voturi, eurodeputaţii au aprobat ieri crearea unui mecanism unic de supervizare bancară. Această etapă a durat mai mult timp decât se preconiza, iar votul, programat iniţial pentru ziua de marţi, a fost amânat cu două zile în condiţiile în care Parlamentul a cerut dreptul de a urmări activităţile viitorului supervizor bancar. Pentru a obţine aprobarea Parlamentului au avut loc negocieri între preşedinţii Parlamentului European şi Băncii Central Europene, Martin Schulz şi Mario Draghi.
Potrivit termenilor acordului, BCE va trebui să prezinte Parlamentului cele mai importante informaţii din procesul verbal al autorităţii de supervizare. De asemenea, nominalizarea primilor doi oficiali ai acestei autorităţii va trebui aprobată de eurodeputaţi.
Martin Schulz a salutat "un acord inedit în Uniunea Europeană". La rândul său, comisarul european pentru Servicii Financiare, Michel Barnier, a estimat că acesta este "cel mai important vot pentru Europa de la crearea euro", subliniind că înfiinţarea uniunii bancare va permite restabilirea încrederii în moneda unică.
Banca Central Europeană ar urma să devină singurul organism de supervizare bancară începând din a doua jumătate a lui 2014. Următorul pas în crearea uniunii bancare este înfiinţarea unei autorităţi care să se ocupe de băncile cu probleme şi un sistem de garantare a depozitelor bancare. Michel Barnier a recunoscut, potrivit Agerpres, că există divergenţe între statele membre dar a pledat pentru ca negocierile să se finalizeze înainte de sfârşitul anului şi cel mai târziu în luna martie a anului următor.
Potrivit termenilor acordului, BCE va trebui să prezinte Parlamentului cele mai importante informaţii din procesul verbal al autorităţii de supervizare. De asemenea, nominalizarea primilor doi oficiali ai acestei autorităţii va trebui aprobată de eurodeputaţi.
Martin Schulz a salutat "un acord inedit în Uniunea Europeană". La rândul său, comisarul european pentru Servicii Financiare, Michel Barnier, a estimat că acesta este "cel mai important vot pentru Europa de la crearea euro", subliniind că înfiinţarea uniunii bancare va permite restabilirea încrederii în moneda unică.
Banca Central Europeană ar urma să devină singurul organism de supervizare bancară începând din a doua jumătate a lui 2014. Următorul pas în crearea uniunii bancare este înfiinţarea unei autorităţi care să se ocupe de băncile cu probleme şi un sistem de garantare a depozitelor bancare. Michel Barnier a recunoscut, potrivit Agerpres, că există divergenţe între statele membre dar a pledat pentru ca negocierile să se finalizeze înainte de sfârşitul anului şi cel mai târziu în luna martie a anului următor.
sâmbătă, 14 septembrie 2013
1. Extragerea rocilor conṭinând pirite aurifere a început la
Roṣia Montană în 1970, întrucât în timp filoanele aurifere dispăruseră prin
exploatare, lăsând doar mineralele din rocă. Extragerea aurului se făcea prin
cianurare. Roca se extrăgea de la suprafaṭă, astfel încât în 25 de ani partea
superioară a muntelui Cetate, unul din masivele ce străjuiesc Valea Roṣia, a
dispărut, lăsând la vedere un peisaj lunar. Exploatarea ulterioară în adâncime,
prin săpare în jos, fiind dificilă, exploatarea a fost închisă în 1996.
Exploatări similare ale aurului se fac în diverse ṭări (de pildă Spania, Suedia,
Finlanda), la o concentraṭie de minimum 1,5 g de aur la tona de rocă.
2. In 1995 Regia Autonomă a Cuprului, Aurului ṣi Fierului din
Deva, care avea în exploatare cariera Cetate de la Roṣia Montană, a semnat un
contract de asociere la explorarea iazului de decantare de la Gura Roṣiei, rămas
după exploatarea anterioară, cu abia înfiinṭata companie Gabriel Jersey, fără
organizarea unei licitaṭii, cum cerea Legea Minelor. Se pare că actul asocierii
ilegale a dispărut din arhive. Vom afla în curând. In 1997 compania canadiană
apare listată la Bursa din Vancouver. In mod ilegal, întrucât Agenṭia Naṭională
pentru Resurse Minerale din România, ce răspunde de întreaga activitate minieră
din ṭară, nu a fost înṣtiinṭată ṣi nu ṣi-a dat, deci, acordul.
3. În 1997 a luat fiinţă compania mixtă Euro Gold Resources S.A,
prin asocierea dintre Gabriel Jersey, Regia Cuprului ṣi trei companii de stat
româneşti minoritare, cu următoarele contribuţii: Gabriel Jersey 65 %, Regia
Cuprului 33,8 % şi minoritarii, 1,2 % (câte 0,4 %). Proprietăţile statului român
incluse în înţelegere erau minele de la Roşia Montană şi Bucium.
4. In 1998 Regia Cuprului a fost transformată în Compania
Naṭională a Cuprului, Aurului ṣi Fierului Minvest. In acelaṣi an Gabriel Jersey
a început foraje în subteran ṣi la suprafaṭă, fiind estimată o cantitate de aur
de 250 de tone ṣi una de argint de 1.370 tone.
5. In 1999 Frank Timiṣ, iniṭiatorul întregii afaceri, schimba
numele companiei Euro Gold în Roṣia Montană Gold Corporation (RMGC) ṣi
înaintează Agenṭiei Naṭionale pentru Resurse Minerale o cerere de eliberare a
licenṭei pentru explorare ṣi exploatare a minereului aurifer, din care României
îi revenea doar o cincime din venitul obṭinut. Licenţa eliberată de ANRM a fost
aprobată de Guvernul României prin H.G.nr.458/1999, pentru perioada 1999-2018.
Licenţa conṭine câteva ilegalităṭi, între care faptul că a fost eliberată pentru
Societatea Minvest ca titular şi Eurogold ca asociat, ceea ce nu permite Legea
Minelor, care aprobă lucrări realizate doar de instituţii separate, nu mixte.
Temeiul licenţei ar fi trebuit să fie studiul de fezabilitate, care nu a existat
în momentul eliberării ei, acesta fiind realizat abia în 2001.
6. In baza licenṭei, a unor eṣantioane de rocă, cu un conṭinut
mai ridicat de aur ṣi a unor profile de foraj, firma Roṣia Montană Gold
Corporation a fost listată la Bursa din Toronto, trezind interesul a numeroşi
acţionari. Cu aceste fonduri au fost demarate diverse lucrări în vederea
pregătirii exploatării, precum achiziţionări de terenuri, relocarea multor
locuitori şi ridicarea pentru unii a unor case la Alba Iulia, construirea de
drumuri, anumite lucrări de prezervare a unor vestigii miniere romane sau a unor
case istorice etc. Bogăṭia de sub munṭi
7. La ora actuală sunt luaṭi în calcul munṭii din jurul văii în
care se află Roşia Montană şi anume : Muntele Cetate, azi mai mic cu 200 m, apoi
Munṭii Cârnic, Orlea şi Jig-Văidoaia. Vor fi exploatări de suprafaţă, deci
deasupra nivelului terenului, şi apoi în adâncime, sub acest nivel, prin imense
gropi. S-a estimat că există 215 mil. tone de rocă, cu un conţinut de 1,5 grame
de aur şi 7,45 grame de argint la tonă. După 15-17 ani de exploatare se
estimează obṭinerea unei cantităṭi de 330 t de aur şi 1.628 t de argint.
Proiectul RMGC prevede că, în urma procesării, vor rămâne 261 tone de steril
acumulate în halde. Halda Cetate se va întinde pe 64 ha, iar halda Cârnic pe 150
ha. Pentru procesare se prevede că vor fi necesare 12.000 tone de cianură de
sodiu pe an.
8. Dacă ipoteza că ar fi vorba ṣi de o importantă acumulare de
uraniu, sub zăcământul de aur, nu se susṭine prin probe, există în schimb o
analiză din 1962, care a evidenţiat un conţinut de 20g/t de germaniu, iar în
1973 o analiză efectuată pe 300 kg de minerale din roca de la Cetate a relevat
prezenţa a numeroase elemente, unele din ele fiind metale grele foarte
importante pentru industria militară, de IT ṣi aerospaţială . Intrucât datele
următoare mi se par de-a dreptul „cosmice”, le citez ca atare: „- Vanadiu se
găseşte în concentraţie de 2500 g/t, în valoare de 10 mld. dolari; se foloseşte
în tehnici nucleare şi la aliaje anticorozive; - Galiu, 300 g/t, în total 42.000
tone; se foloseşte la fabricarea ledurilor din aparatele electronice, a
oglizilor speciale, la detectarea neutrinilor. Anual se produc în lume doar 30 t
de Ga; - Germaniu, 20g/t, în valoare de 5,2 mld.$; se foloseşte la detectoarele
în infraroşu, la fabricarea lentilelor de microscoape şi aparate foto şi video;
- Crom, 50 g/t, în valoare de 6,5 mld.$, utilizat în construcţia de avioane; -
Cobalt, 50 g/t, 1 mld.$, în construcţia de avioane; -Titan, folosit la rachetele
cosmice, submarinele nucleare, motoarele de înaltă tehnicitate; -Bismut, 20 g/t,
în valoare de 1 mld.$, folosit în medicină, la fabricarea fibrelor acrilice, a
reactoarelor nucleare şi în industria cosmetică; -Nichelul, 30 g/t, în valoare
de 1 mld.$, se foloseşte la desalinizarea apei şi la fabricarea oţelurilor de
aliaje speciale; - Metale obişnuite: Staniu (10 g/t), Plumb (0,13 g/t), Zinc
(0,11 g/t), Fier (3 %), Mangan (O,30 %). După o evaluare din 2009, se apreciază
că în total zăcământul cuprins în proiectul RMGC valorează 51,5 miliarde dolari,
din care aurului îi revin 10,5 miliarde, iar argintului, 1,3 miliarde dolari.
Alte voci de specialitate nu cred în valorificarea metalelor
rare, dar subliniază că la Roṣia Montană se află cea mai mare rezervă de potasiu
din ṭară.
9. Din cauza cheltuielilor mari ṣi a spectrului insolvenṭei, au
fost făcute majorări succesive de capital, la care Minvest neputând contribui,
ṣi-a văzut cota de participare redusă de la 38.8% la 19,3%, în favoarea firmei
Gabriel Jersey, care a crescut de la 65% (1997) la 80,69% (2011).
La măririle de capital, Minvest s-a împrumutat până la suma de
500 de milioane de dolari. Clauzele din contractele de împrumut arată că
„returnarea banilor către acţionarul majoritar, firma Gabriel Resources Jersey,
va fi făcută cu prioritate, înainte ca orice profit să fie distribuit către
acţionari.” Ca la orice împrumut bancar, Minvest va suporta şi dobânda şi, chiar
dacă nu va ieşi nici un gram de aur, românii tot vor da bani firmei Gabriel
Jersey. Din banii cheltuiṭi a fost evidenta în spaṭiul public promovarea
publicitară enormă de care s-a bucurat proiectul în toate mediile, de la cel
academic la mass media.
Cu ce ne alegem In condiṭiile realizării contractului, care ar
fi beneficiile pentru români? Conform unui calcul făcut de dr. Mihaela Fîrşiotu,
profesor de strategia şi administrarea firmelor la Universitatea din Québec,
fiecărui locuitor al ţării îi revin doar 324 dolari pentru întreaga perioadă de
exploatare, deci mai puţin de 15 dolari pe an. In timp ce la Bucureṣti continuă
protestele faṭă de proiectul exploatării cu cianuri, la Roṣia Montană locuitorii
ṣi autorităṭile locale cer locuri de muncă în minerit ṣi redeschiderea
exploatării, în această zonă repede declarată monoindustrială.
vineri, 13 septembrie 2013
Investitorii care vor să-și știe banii în siguranță nu trebuie să se uite la insulele din Caraibe, ci chiar în inima Europei unde există un stat în care banii pot fi, legal, feriţi de fisc.
Este cunoscut faptul că Elveția este o oază fiscală sigură, însă această țară nu face parte din Uniunea Europeană. Cel mai mare paradis fiscal din spaţiul comunitar este Marele Ducat de Luxemburg - stat fondator al Uniunii, deși ministrul finanţelor, Luc Frieden, respinge denumirea de "paradis fiscal". "Suntem un centru financiar european şi nu încurajăm evaziunea", repetă la nesfârşit Luc Frieden. În micuţul stat, cu o populație de 500 de mii de locuitori, funcţionează reprezentanţele a 141 de bănci din 26 de ţări. Luxemburgul şi-a câştigat reputaţia de oază fiscală sigură. Volumul fondurilor de investiţii se ridică la aproximativ 2.100 de miliarde de euro, estimează biroul de consiliere financiară Ogier. Aceste fonduri sunt scutite de taxe. Pentru a-şi proteja profiturile de mâna lungă a fiscului, multe concerne internaţionale şi-au deschis filiale în Marele Ducat. Conform legislaţiei europene în vigoare, procedura este permisă. Banii proveniţi din străinătate au săltat Luxemburgul în fruntea clasamentului european al veniturilor pe cap de locuitor. Luxemburg este cel mai bogat stat european din punct de vedere al PIB-ului pe cap de locuitor, iar la nivel global este depăşit doar de Qatar, unde PIB-ul pe cap de locuitor ajunge la 80.721 euro. În aceste condiţii, nu-i de mirare că luxemburghezii îşi apără politica fiscală. Ministrul Luc Frieden nu renunţă sub nicio formă: firmele şi investitorii trebuie să se simtă şi-n continuare pe mâini bune. Marele Ducat al Luxemburgului este un mare ducat ereditar, cu un sistem parlamentar unicameral. Limba naţională, luxemburgheza, este înrudită cu germana. De altfel, germana este prima limbă străină învăţată de luxemburghezi, fiind folosită şi în mass-media. Limba administrativă este franceza.
În acest stat îşi au sediul mai multe instituţii europene precum:
-Curtea de Justiție a Uniunii Europene
-Curtea Europeană de Conturi
- Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
-Fondul European de Stabilitate Financiară (FESF)
-Mecanismul European de Stabilitate (MES)
-Secretariatul General al Parlamentului European
-Entitățile administrative a 8 Direcții Generale ale Comisiei Europene
-Eurostat, Oficiul Statistic al Uniunii Europene
- Oficiul pentru Publicații Oficiale al UE
- Centrul de Traduceri pentru Organismele UE
-Agentia Executivă pentru Sănătate și Consumatori (EAHC)
În lunile aprilie, iunie și octombrie, reuniunile Consiliului European au loc la Luxemburg.
Relaţii economice cu România
Relațiile economice ale României cu Luxemburg se derulează, în conformitate cu principiilor instituite de regulile pieţei interne comunitare şi cele ale politicii comerciale comune a Uniunii Europene. În anul 2011, volumul schimburilor comerciale româno-luxemburgheze a fost de 61,8 milioane euro, în creștere cu 7,3% față de anul 2010. Exportul a fost de 11,5 milioane euro (creștere cu 10,6% față de aceeași perioadă a anului precedent), iar importul de 50,3 milioane euro (creștere cu 6,3% față de anul 2010). Balanța comercială a înregistrat un sold negativ de -39,8 milioane euro. Ponderea comerțului cu Luxemburg în total comerț exterior fiind de 0,07% (export 0,03%; import 0,10%). La 31 decembrie 2011, valoarea investițiilor directe provenind din Marele Ducat s-a ridicat la 1.274 milioane euro (2,71% din valoarea totală a capitalului străin subscris), Luxemburgul clasându-se pe locul 10 în rândul pricipalilor investitori străini în România. Numărul de societăți comerciale cu participare luxemburgheză este de peste 725. Domeniile în care au fost efectuate investiții sunt: industrie, telecomunicații, servicii profesionale, comerțul cu ridicata și cu amănuntul, construcții, transporturi, agricultură.
joi, 12 septembrie 2013
Oficiali ai Uniunii Europene şi-au exprimat susţinerea totală faţă de ţările din
fosta Uniune Sovietică care au ales calea apropierii de Europa şi au avertizat
Rusia că presiunea pe care o exercită în contrapondere este inacceptabilă. Și
secretarul de stat american John Kerry, care a participat la întâlnirea celor 28
de miniştri de Externe ai Uniunii Europene, ieri, la Vilnius, a caracterizat
programul european de parteneriat oriental drept un "plan economic foarte
important" destinat ameliorării normelor comerciale şi favorizării locurilor de
muncă. Potrivit ministrului lituanian al Afacerilor Externe, Linas Linkevicius,
toţi omologii săi europeni şi-au exprimat solidaritatea cu cele şase state din
program, dar el a avertizat că Rusia îşi va spori presiunea asupra partenerului
principal, care este Ucraina. UE speră să semneze un acord fără precedent de
asociere şi liber schimb cu Ucraina la acest summit şi să parafeze acorduri
similare cu Georgia şi Republica Moldova.
Rusia a avertizat recent Ucraina şi Republica Moldova în legătură cu măsurile de retorsiune în caz de semnare a unui acord care să le ancoreze la UE.
Lansat în 2009, Parteneriatul Estic are ca scop apropierea fostelor state sovietice de UE, ceea ce Moscova consideră ca fiind o atingere adusă sferei sale de influenţă. Aceasta a creat în 2010 propria uniune vamală din care fac parte în prezent Belarus şi Kazahstan. Săptămâna trecută, Armenia a anunţat că se va alătura uniunii vamale, blocându-şi astfel şansele de a semna un tratat de liber schimb cu UE. Linkevicius s-a întâlnit sâmbătă cu ministrul armean al Afacerilor Externe pentru a discuta despre această situaţie, a declarat purtătoarea sa de cuvânt.
Şefa diplomaţiei europene, Catherine Ashton, a afirmat sâmbătă că există "o presiune importantă" asupra vecinilor Rusiei, dar a avertizat că aceştia trebuie să demonstreze mai multe progrese pentru a semna acorduri europene. "Ceea ce vrem noi în relaţiile cu partenerii noştri estici este ca ei să poată fi liberi să facă propriile alegeri în ceea ce priveşte relaţiile economice şi politice", le-a declarat ea jurnaliştilor.
Capital.ro a informat ieri că după decizia Armeniei de pe 3 septembrie să se alăture Uniunii Vamale, un bloc comercial al Rusiei, un număr de politicieni europeni au declarat că Armenia nu va putea avea acorduri de liber-schimb cu Uniunea Europeană pentru că cele două blocuri sunt incompatibile, conform unei analize Stratfor. Putin a declarat recent că va exista o investiţie majoră a Căilor Ferate Ruse în sistemul de căi ferate armean şi urmează, de asemenea, investiţii ale companiilor Rosneft şi Rosatom pentru îmbunătăţiri ale sectorului nuclear şi al industriei chimice. Din cauza distanţei care le separă şi a crizei politice şi economice, Uniunea Europeană nu are aceleaşi oportunităţi precum Rusia să devină un partener pentru Armenia şi pentru alte state din regiune. Moscova îşi va intensifica presiunea în timpul summitului de la Vilnius din noiembrie, în timpul căruia numeroase state din programul Parteneriatului Estic vor decide dacă să-şi întărească legăturile politice şi comerciale cu Uniunea Europeană prin noi acorduri. Dată fiind slăbiciunea UE şi interesele sale de a-şi rezolva problemele structurale interne, Rusia va avea succes în a influenţa statele periferice.
Rusia a avertizat recent Ucraina şi Republica Moldova în legătură cu măsurile de retorsiune în caz de semnare a unui acord care să le ancoreze la UE.
Lansat în 2009, Parteneriatul Estic are ca scop apropierea fostelor state sovietice de UE, ceea ce Moscova consideră ca fiind o atingere adusă sferei sale de influenţă. Aceasta a creat în 2010 propria uniune vamală din care fac parte în prezent Belarus şi Kazahstan. Săptămâna trecută, Armenia a anunţat că se va alătura uniunii vamale, blocându-şi astfel şansele de a semna un tratat de liber schimb cu UE. Linkevicius s-a întâlnit sâmbătă cu ministrul armean al Afacerilor Externe pentru a discuta despre această situaţie, a declarat purtătoarea sa de cuvânt.
Şefa diplomaţiei europene, Catherine Ashton, a afirmat sâmbătă că există "o presiune importantă" asupra vecinilor Rusiei, dar a avertizat că aceştia trebuie să demonstreze mai multe progrese pentru a semna acorduri europene. "Ceea ce vrem noi în relaţiile cu partenerii noştri estici este ca ei să poată fi liberi să facă propriile alegeri în ceea ce priveşte relaţiile economice şi politice", le-a declarat ea jurnaliştilor.
Capital.ro a informat ieri că după decizia Armeniei de pe 3 septembrie să se alăture Uniunii Vamale, un bloc comercial al Rusiei, un număr de politicieni europeni au declarat că Armenia nu va putea avea acorduri de liber-schimb cu Uniunea Europeană pentru că cele două blocuri sunt incompatibile, conform unei analize Stratfor. Putin a declarat recent că va exista o investiţie majoră a Căilor Ferate Ruse în sistemul de căi ferate armean şi urmează, de asemenea, investiţii ale companiilor Rosneft şi Rosatom pentru îmbunătăţiri ale sectorului nuclear şi al industriei chimice. Din cauza distanţei care le separă şi a crizei politice şi economice, Uniunea Europeană nu are aceleaşi oportunităţi precum Rusia să devină un partener pentru Armenia şi pentru alte state din regiune. Moscova îşi va intensifica presiunea în timpul summitului de la Vilnius din noiembrie, în timpul căruia numeroase state din programul Parteneriatului Estic vor decide dacă să-şi întărească legăturile politice şi comerciale cu Uniunea Europeană prin noi acorduri. Dată fiind slăbiciunea UE şi interesele sale de a-şi rezolva problemele structurale interne, Rusia va avea succes în a influenţa statele periferice.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)