duminică, 26 ianuarie 2014

Speranţele de creştere a creditării şi profiturilor se îndreaptă în special către pieţele central şi est europene (ECE). „Semnele redresării economice în vestul Europei se transmit şi într-o producţie industrială mai mare în regiunea ECE, deşi persistă diferenţe notabile între ţări. Mai departe, îmbunătăţirea activităţii economice în regiune va fi însoţită de accelerarea creditării, împinsă cu precădere de sectorul clienţilor corporativi“, a declarat Gianni Franco Papa, şeful diviziei pentru Europa Centrală şi de Est a grupului Unicredit.
Potrivit unui studiu realizat de analiştii grupului, creditele bancare vor avea, în perioada 2013-2015, creşteri anuale importante, de peste 4%, în ţări ca Polonia, Slovacia, Cehia sau Serbia, şi de-a dreptul spectaculoase în Turcia şi Rusia (17%, respectiv 14,7%). În acest tablou optimist, perspectivele pentru România fac notă discordantă. „Anul acesta, ne aşteptăm tot la o creştere negativă pentru România, -0,8%, dar decelerarea creditării va fi totuşi mai puţin amplă decât anul trecut“, spune Carmelina Carluzzo, deputy head of CEE Strategic Analysis în cadrul grupului Unicredit. Pentru intervalul 2013-2015, creşterea anuală a creditării bancare în ţara noastră va fi de doar 1,2%, a doua cea mai proastă din regiune, după Slovenia.  Soluţiile gândite de autorităţile române pentru repornirea creditării şi susţinerea creşterii economice pe această cale nu pot rezolva, însă, problema creditelor neperformante, consideră analistul Florin Cîţu. BNR a redus recent dobânda-cheie la un nou minim istoric, 3,75%, diminuând, totodată, rata rezervei minime obligatorii (RMO) atât pentru depozitele în lei ale băncilor, de la 15% la 12%, cât şi pentru pasivele în valută, de la 20% la 18%, începând cu data de 24 ianuarie, măsuri care ar urma să lase la dispoziţia bancherilor fonduri suplimentare de 4 miliarde de lei şi 500 milioane de euro. „Eliberarea de lichidităţi pe termen lung în lei ar trebui teoretic să ajute creditarea, pentru că ar reduce preţul (deşi aşteptările inflaţioniste s-ar putea să împingă acest preţ în sus pe termen lung), dar lucrurile nu sunt aşa de simple. Creditarea suferă din alte cauze decât preţul, iar reducerea RMO în lei rezolvă doar nepotrivirea de scandenţe între ce oferă BNR ca lichiditate pe termen scurt şi interesul economiei pentru lichidităţi pe termen lung, nu însă şi problema creditelor neperformante“, spune Cîţu. În opinia sa, măsurile BNR vor ajuta mai mult statul să se împrumute în valută decât sectorul privat.

sâmbătă, 25 ianuarie 2014

Banca Centrală Europeană ar putea îmbunătăţi estimările de creştere a economiei zonei euro, a declarat, marţi, Ewald Nowotny, membru în consiliul director al BCE, reiterând că nu se aşteaptă nici la deflaţie şi nici la inflaţie, în condiţiile în care banca menţine politica monetară relaxată, transmite Reuters.
Economiile din Germania şi Austria o duc bine, Spania şi Irlanda au o evoluţie peste estimări, iar Franţa este stabilă, le-a declarat jurnaliştilor Nowotny, care este şi guvernator al Băncii Centrale a Austriei. Dacă împarţi riscurile, în acest moment este mai ridicată probabilitatea ca situaţia să se îmbunătăţească decât să se înrăutăţească, a răspuns oficialul când a fost întrebat dacă în martie BCE va revizui în creştere estimările privind evoluţia zonei euro. Accelerarea creşterii în 2015 ar trebui să ducă şi la o inflaţie mai ridicată, dar se va menţine în ţinta de 2% stabilită de BCE, a dat asigurări Ewald Nowotny.
În decembrie, BCE a îmbunătăţit estimările de creştere a economiei zonei euro la 1,1% în acest an.
Rata anuală a inflaţiei în zona euro a scăzut uşor în luna decembrie 2013, până la 0,8%, de la nivelul de 0,9% înregistrat în luna noiembrie, arată o estimare preliminară publicată de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Luna trecută, Banca Centrală Europeană (BCE) şi-a revizuit în jos estimările privind rata inflaţiei în zona euro pentru 2013 şi 2014, până la 1,4%, şi, respectiv, 1,1%. În plus, potrivit primelor prognoze pentru 2015, media inflaţiei în zona euro ar urma să se situeze la 1,3%, sub ţinta de 2% avută în vedere de BCE.
Deflaţia, o scădere cronică a preţurilor, afectează întreaga economie, deoarece consumatorii evită să facă achiziţii în aşteptarea unor noi reduceri de preţuri, ceea ce afectează cererea şi forţează companiile să-şi reducă cheltuielile şi angajările, creând astfel un efect în spirală.
Sursa: Agerpres

vineri, 24 ianuarie 2014

Vocea Rusiei susține că arestarea pentru a doua oară a lui Adrian Năstase se înscrie în tiparul practicilor pe care Statele Unite ale Americii le aplică în colonii. Site-ul postului de radio finanțat de la Kremlin  mai spune că SUA l-au băgat pe Năstase la închisoare și că superputerea mondială “filtrează” clasa politică de la București, astfel încât la putere să ajungă “executanți servili și corupți”. “America, forţa care l-a uns pe Năstase la domnie şi cea care l-a băgat în puşcărie, are tot interesul ca românii să creadă că problemele ţării în care trăiesc nu sunt generate de statutul de colonie occidentală, ci de corupţia liderilor politici. Partea ironică constă în faptul că SUA gestionează şi „filtrează” clasa politică în aşa fel încât la putere ajung numai executanţi servili şi corupţi, dar poporului i se spune că el este de vină pentru că a ales (din nou!) nişte politicieni corupţi şi incapabili.“, se mai artă în sursa citată”, scrie Vocea Rusiei.  Postul de radio susține că fostul premier Năstase a fost condamnat într-un dosar “minor și șubred din punct de vedere juridic” pentru a se “mima lupta împotriva corupției corelat cu necesitatea păstrării în formă neatinsă a sistemului neocolonial în care este încadrată România”.  “În fond, nu s-a întâmplat nimic nou. Dacă ne uităm la țările africane, algoritmul este aproape identic. Mai întâi, clasa politică vinde sau concesionează toate resursele țării. Peste câțiva ani, când populația începe să se revolte, liderii politici (oricât de servili ar fi față de Occident) sunt declarați corupți, sunt linșați mediatic de presa străină, iar apoi sunt executați după o scurtă și glorioasă „revoltă democratică” susținută de operativii CIA sau DGSE. Noii conducători se apucă de „reformarea justiției” și „întărirea statului de drept”, dar lasă neatinse contractele coloniale. Peste câțiva ani ciclul se repetă. În România lucrează același sistem, doar că România încă nu este Niger și „guvernatorii expirați” ajung la pensie sau, mai nou, după gratii”, adaugă site-ul Vocea Rusiei.  Postul de radio concluzionează că Năstase nu este nici ultimul, nici primul “guvernator expirat”, într-o astfel de postură urmând să se afle, probabil, președintele Traian Băsescu.

joi, 23 ianuarie 2014

ROMANIA - criza grava intstitutionala - Ponta un nemernic incompetent

Privind criza grava intstitutionala: Victor Ponta, nemernicul nestiutor, nu stie ca exista proceduri detaliat pentru astfel de evenimente (accidentul aviatic grav de luni). Total nepriceputul si incompetentul Ponta nu stie ce contine “Regulamentul privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila, 2008”, cu putere de lege, care, la art 4 a,b prevede ca gestionarea situatiei se face de urmatoarele structure”
a) Comitetul ministerial din cadrul MT
b) Centrul operativ din MT  si urmeaza celelalte ROMATSA, institutiile locale centrul maritim, administratiile aerodromurilor, 112 etc. In anexa 3 exista o schema logica, cu linii si sageti, cu desfasurarea acestei activitati , cu participarea fiecarei structuri, relatiile dintre ele, ierarhizarea comenzii si informatiilor etc, de inteles pentru orice tampitel cu liceul facut. Evident nu pentru Ponta.
Deci structura de “gestionare” a situatiilor e in sarcina MT deci a ministrului Manescu, urmatoarea-ierarhic responsabila, dupa Ponta, si dupa aceea cei de mai jos, de moartea accidentatilor. Impostorul nepriceput a “discutat” cu la fel de nepriceputa Manescu. Pai nu-I vorba de responsabilitate grava, institutionala aici ? In fapt cei doi acoperiti nu sunt responsabili pentru nimic, si nimeni nu are voie sa se atinga de ei. Acesta-i adevarul in Romania de azi controlata total prin serviciile secrete de grupul politico-financiaro-mafiot de la puterea la vedere dar si din spatele ei, cei mai importanti.
Apoi, prima responsabilitate a lui Ponta e aceea ca nu a convocat si coordonat, conform legii, “Comitetul National pentru Situatii de Urgenta”. In loc de aceasta, imberberul iresponsabil arrogant si nestiutor,a plecat la cocina B1 sa se harjoneasca cu promterista Puscalau, in dispret total fata de acest popor, nepasandu-i de acest popor, exact la fel ca si la catastrofa nationala Muntenegru cand se scalambaia, iresponsabil si gretos, pe terenul de baschet. Si acesta nu-I motiv de demisie ? Plagiatul nu e motiv de demisie ? Fraudarea rezultatului Referendumului din 2012 prin utilizarea ilegala si premeditata a listelor electorale falsificate nu-I motiv de demisie ? Ce trebuie sa mai faca acest nepriceput, necunoscator, incompetent, nerusinat la adresa poporului care-l suporta, imberb si papitzoi arogant, Victor Ponta, sa plece din postul de raspundere pentru care nu are calificare, nu se pricepe, si-l administreaza, total vicios, postul de PM? Toate acestea din cauza ca e ofiter al unui serviciu, acoperit, dar sustinut de toate serviciile secrete, illegal ? Si toate acestea in starea de intoxicare si manipulare a opiniei pubice facute pe cele cinci cocine de televiziune, Antena3, Realitatea, RomaniaTV, B1 si Digi24, ca si pe ziare incluzand oficinile on line, toate controlate de SRI, in principal prin UM 0289, activitate ilegala, neconstituionala, prin ofiterii acoperiti infiltrati in intreaga media, dar cui pasa de lege cand e vorba despre servicii, justitie, politicieni.
Cel mai grav lucru: exista un singur roman in aceasta tara, in afara de noi, caruia sa-i pese de aceasta situatie catastrofala privin institutiile statului ? de ce nu exista ? rusine,romanilor ! macar celor care stiu carte.
Romania a atras 2 miliarde dolari de pe pietele internationale prin doua emisiuni de obligatiuni, cu maturitati de 10 si 30 de ani, la randamente sub nivelurile indicative prezentate investitorilor, anunta Mediafax.
Titlurile la 10 ani au fost vandute la 220 puncte de baza (2,2 puncte procentuale) peste referinta titlurilor de trezorerie SUA, potrivit Reuters. Astfel, randamentul emisiunii ar fi de 5,04%.
Obligatiunile cu scadenta la 30 de ani au fost vandute pe piata la aproximativ 250 puncte de baza (2,5 puncte procentuale) peste costul de referinta al titlurilor de Trezorerie SUA, randamentul fiind de 6,28%. Emisiunea pe 30 de ani reprezinta o premiera din punct de vedere al maturitatii.
Potrivit anuntului initial, titlurile la 10 ani aveau un randamentul indicativ de 237,5 puncte de baza (2,375 puncte procentuale) peste referinta titlurilor de trezorerie SUA, iar cele pe 30 de ani de aproximativ 270 puncte de baza (2,7 puncte procentuale) peste costul de referinta al titlurilor de Trezorerie SUA.
BNP Paribas, Citigroup si JP Morgan sunt aranjori principali ai plasamentului de obligatiuni.
Ministerul Finantelor estimeaza pentru acest an atragerea de finantare de circa 2 miliarde euro de pe pietele internationale, prin programul Medium Term Notes (MTN), operatiuni care vor fi efectuate in functie de conditiile din piete. In cazul unor circumstante favorabile, statul ia in calcul si prefinantarea.
Guvernul a anuntat in luna noiembrie ca plafonul maxim al emisiunilor de titluri de stat pe pietele externe (MTN) a fost aproape dublat, de la 8 miliarde euro la 15 miliarde euro, si extins astfel incat sa acopere urmatorii trei ani, respectiv 2014-2016. MTN a fost aprobat in 2010 pentru o perioada de trei ani.
Initial, programul de emisiuni MTN a avut un plafon de 7 miliarde euro, suplimentat in iunie anul trecut cu 1 miliard de euro pentru a acoperi necesarul de finantare pentru 2013.
Cea mai recenta iesire pe pietele externe a avut loc in luna octombrie, cand Romania a imrumutat luni 500 milioane de euro printr-o emisiune de obligatiuni denominate in euro.
Ministerul Finantelor Publice a programat pentru luna ianuarie licitatii pe piata interna prin care vrea sa vanda titluri de stat in valoare de 4,03 miliarde lei si 200 milioane euro, de aproape doua ori mai mult decat titlurile care ajung la scadenta in aceasta luna, de 2,78 miliarde lei.
Trezoreria a imrumutat deja 2,458 miliarde lei de la inceputul acestui an pe piata interna.
Statul a imprumutat anul trecut de pe piata interna 48,53 miliarde lei, la care se adauga emisiuni in valuta, interne si externe, de 3,57 miliarde de euro si 1,5 miliarde de dolari. Fondurile atrase in lei anul trecut sunt cu 16,5% sub valoarea imprumutata in 2012, de 58,17 miliarde lei, iar finantarile in valuta au fost similare, de la 4,71 miliarde de euro din 2012.

miercuri, 22 ianuarie 2014

Un studiu care a fost publicat înaintea testului de stres la nivelul UE ale cărui rezultate vor fi anunţate abia în noiembrie 2014 si care a fost realizat de Viral Acharya, profesor la Universitatea din New York şi consilier al Consiliului European pentru Risc Sistemic (o agenţie de evaluare a riscului), şi de Sascha Steffen, de la Şcoala Europeană de Management şi Tehnologie din Berlin, stipuleaza urmatoarele :
109 bănci din zona euro ar avea nevoie de 767 de miliarde de euro pentru a-şi aduce capitalul la un nivel considerat sigur de către Banca Angliei. Şeful departamentului pentru stabilitate financiară al Băncii Angliei, Andrew Haldane, a declarat în 2012 că marile bănci trebuie să ajungă la un nivel al capitalului de 7% din activele totale, pentru a se proteja de o nouă criză.
Suma de 767 miliarde se referă însă doar la 109 bănci care au publicat date financiare, dintr-un total de 128 care vor fi evaluate până în noiembrie.
Cei doi profesori au semnalat că Belgia, Cipru, Franţa şi Germania sunt ţările în care băncile au deficite semnificative de capital.
Băncile au atras de la investitori şi prin sprijinul statelor circa 500 de miliarde de euro de la începutul crizei pentru a-şi consolida situaţia financiară şi pentru a evita o eventuală repetare a crizei financiare din 2008-2009.(sursa mediafax)