Marile bănci europene au închis sau au vândut, anul trecut, 5.300 de sucursale, ceea ce ar putea accelera tranziţia spre online banking, transmite Reuters, citând rapoarte financiare anuale publicate de 26 dintre primele 30 de mari grupuri bancare europene.
Închiderea sucursalelor bancare reflectă o revoluţie online care schimbă viaţa oamenilor, de la cumpărarea vacanţelor până la împrumutarea de cărţi sau DVD-uri. În plus, închiderea oficiilor bancare este şi o modalitate prin care instituţiile de credit îşi reduc costurile şi îşi consolidează capitalul, punctează Reuters.
Firma de consultanţă Bain & Company estimează că procesul de "digitalizare" va cauza închiderea a circa 40% dintre sucursalele bancare din Europa între 2013 şi 2020. Aşadar, în 2020, în UE vor fi cu 65 de mii mai puţine oficii bancare, având în vedere că, potrivit datelor Băncii Centrale Europene (BCE), la sfârşitul lui 2012 existau 218 mii de oficii bancare în Uniunea Europeană.
Directorul pentru retail banking de la Bain & Company, Dirk Vater, a declarat: "Acesta este doar începutul procesului de închidere de oficii bancare. Am fost consultant bancar vreme de peste 20 de ani. Pentru prima dată, vedem o serie de modificări dramatice. Industria va fi bulversată".
Cele mai multe oficii bancare au fost închise în Spania, unde multe bănci încearcă să îşi revină de pe urma crizei pieţei imobiliare şi a crizei datoriilor. Bankia (instituţie formată din fuziunea a şapte bănci regionale spaniole) şi-a închis, anul trecut, 37% din reţea (1.100 de oficii bancare). Alte 4 mari bănci spaniole dintre primele 30 de instituţii europene (Santander, CaixaBank, BBVA şi Banco Popular Espanol) au închis împreună 1.774 de sucursale, dintre care unele funcţionau în străinătate, dar majoritatea erau oficii bancare din Spania.
Directorul general al Bankinter, Maria Dolores Dancausa, a declarat: "Reţelele bancare trebuie să continue să se reducă. Nu doresc să fac predicţii, dar cred că ar putea fi vorba de o reducere la jumătate".
Un studiu din septembrie 2013, realizat de analiştii de la Deutsche Bank, relevă faptul că Spania avea mai multe oficii bancare pe cap de locuitor decât orice altă piaţă analizată. Italia, Cipru şi Germania au fost şi ele menţionate ca având o reţea bancară "supradimensionată". Totuşi, băncile din cele trei state au închis sucursalele într-un ritm mai mic decât media de 6% înregistrată în cazul celor 26 de instituţii de credit europene. De exemplu, în Germania, grupul Commerzbank şi-a redus anul trecut doar 0,43% din reţea.
Închiderea sucursalelor înseamnă mai puţin personal, reducerea cheltuielilor cu chiriile şi alte costuri şi, de asemenea, poate genera rapid lichidităţi de pe urma vânzării terenurilor şi a clădirilor, dar nu este vorba despre un proces facil, mai notează Reuters.
Directorul de cercetare de la Deutsche Bank, Jason Napier, a spus: "Trebuie (ca închiderea sucursalelor - n.r.) să ţină cont de costurile legate de personal, în condiţiile în care rata şomajului este un subiect politic sensibil". La rândul său, directorul de retail bankig de la Boston Consulting Group, Ian Walsh, este de părere că viitorul sucursalelor bancare nu înseamnă doar închiderea lor.
"Băncile caută mai degrabă modalităţi pentru optimizarea reţelelor lor decât să le elimine", a afirmat Ian Walsh.
Oficialul a mai spus că puţini clienţi ai unei bănci vor să facă totul online, majoritatea fiind interesaţi în continuare de sucursale pentru conversaţii faţă în faţă despre produse complexe, precum ipotecile. În plus, deşi recunoaşte eficienţa serviciilor de tip online banking, Walsh avertizează că diminuarea reţelelor poate fi periculoasă, din cauză că riscă să genereze scăderea numărului de clienţi.